Skada

Idag tränade jag styrketräning, men bara överkropp. Det är muskelbristningen i låret som sätter stopp för utfall eller andra benövningar. Egentligen är det inte så farligt som det låter. Idag har jag faktiskt kunna gå ganska obehindrat. Igår däremot gick jag som om jag var stelopererad. Sett ur det perspektivet, så går läkprocessen riktigt bra (läs snabbt). Dock ska jag inte göra misstaget att börja anstränga låret för tidigt, utan det gäller att vara lite tålmodig och låta skadan läka ordentligt. Annars finns risken att skadan slås upp igen.

Jag har ju varit lite orolig för Jämtlandsturen, men går allt väl, så ska jag nog kunna genomföra den. Däremot kommer jag nog inte kunna spela innebandy på flera veckor. Det är de explosiva rörelserna jag ska akta mig för. Jag tänkte dock bifoga en bild där man ser blödningen från måndagens skada.

Träning v12

En mycket bra träningsvecka. På grund av att föregående veckas träning var lite rumphuggen var jag taggad och körde denna veckas pass med hög intensitet. Det skulle jag inte ha gjort. Jag överansträngde mig, och i en knepig situation på dagens innebandy, så brast något på baksidan av låret. Det rör sig förmodligen om en enklare muskelbristning. Det innebär att resten av veckans träning blir inställd, åtminstone allt som innefattar löpning. Nåja, jag ska vila mig ordentligt, försöka ha tålamod, så att jag inte börjar belasta för snabbt. Förhoppningsvis ska jag hinna vara ok till Jämtlandsturen.

Löpning i söndags (10km)

Rutten

Jag tänkte göra en kortare orientering över rutten (West Buttress). Flygtaxin tar oss in Base Camp på Kahiltnaglaciären. Denna ligger på 2200 möh. Därifrån är det en vandring på ca. nio kilometer till Ski Hill (2400 möh). Sträckan är lång, men inte det rör sig inte om så många höjdmeter. Eftersom man uteslutande rör sig på glaciär, så är det sprickor som är den största faran. Lite beroende på hur långsamt man vill avancera kan nästa läger bli nedanför Kahiltnapasset fyra kilometer bort och 600 höjdmeter. Om man känner sig stark kan man dra direkt till Motorcycle Hill (+2,5km, 3400 möh). Höjdskillnaden från 2400-3400 är i sig inget större problem. Nästa läger är Windy Corner på 4100 meters höjd. Här finns också ett rangertält, där man kan få väderuppdateringar. Bara 200 höjdmeter upp finns nästa läger som är Basin Camp. Detta läger är utrustat med toalett. Från Basin Camp upp till Ridge Camp är det 600 höjdmeter. Denna del av rutten innehåller en sektion på ca. 200 höjdmeter av 55-60 grader lutning. Det finns fasta rep här, men om det finns möjlighet skulle jag vilja klättra på eget rep. På 5200 meters höjd återfinns High Camp som är det läger varifrån toppstöten sedan ska göras.

En sammanställning:

2200 möh, Base Camp, Kahiltnaglaciären
2400 möh, 9km, Ski Hill
3000 möh, 4km, Nedanför Kahiltnapasset
3400 möh, 2,5km, Motorcycle Hill
4100 möh, 3km, Windy Corner
4300 möh, 1,5km, Basin Camp
4900 möh, 1,5km, Ridge Camp (via Headwall)
5200 möh, 1km, High Camp
6194 möh, 4km, Toppen

DIY-projekt

Jag har ett par DIY-projekt på gång (Do It Yourself). Det ena är att göra ett nässkydd som jag kan ha när jag sover. När man sover vintertid brukar man dra åt öppningen på sovsäcken så att det bara är en liten öppning för näsa och mun. Dock brukar jag bli väldigt kall om näsan, och därför tänkte jag göra ett skydd som jag kan fästa till balaclavan. Det kan tyckas som ett litet problem med nedkyld näsa, men med tanke på den bristfälliga sömn man redan får på hög höjd, kan ett nässkydd vara värt både vikten och besväret att göra.

Den andra grejen jag ska göra är att sätta dit dragkedjor på mina fleecebyxor. Man ska alltså kunna öppna byxorna utmed yttersidorna. Det är samma princip som många skalbyxor fungerar efter. Tanken är helt enkelt att det ska vara enkelt att båda ta av och på sig fleecbyxorna medan man är ute och går. Genom konstruktionen behöver jag inte ta av mig skor eller skalbyxor, vilket är nog så viktigt sett ur en nedkylningsaspekt.

Min förhoppning är att jag ska bli klar med dessa grejer innan jag åker till Jämtland. Det vore bra att få testa grejerna under riktiga förhållanden.

Dags för nya storskor

Dåså, nu är det dags för mig att införskaffa mitt tredje par storskor. Jag har redan både ett par läderskor och ett par plastskor. Läderskorna är perfekta för kortare turer i Alperna där snabbhet och rörlighet är viktigt. Plastskorna är utmärkta för isklättring. Det som saknas i arsenalen är just ett par supergaiters, dvs. storskor med inbyggda snödamasker. Dessa typer av storskor än vanliga på berg över 8000, men de kommer till användning på Denali, eftersom det är "världens kallaste berg".

Jag kan också konstatera att det kommer att bli det dyraste paret skor i min ägo. Lite kul är det att kunna jämföra sig med alla skotokiga bekanta (de är inte så många), och glänsa med att jag har de dyraste skorna :) På Addnature kostar skorna (LaSportiva Olympus Mons Evo) jag funderar på 7900kr. Nu kommer jag att beställa över nätet från Frankrike, så förhoppningsvis ska jag bara behöva betala 5700+frakt (590€). Notera för övrigt namnet på modellen Olympus Mons.

För att jag kan

Det finns faktiskt en reklam som jag ibland stör mig på, och det är L'Oréals. Deras slogan, Because I'm worth it "För att jag är värd det", är central i deras marknadsföring. Budskapet är förföriskt, och antagligen framgångsrikt. Dock får det lite av motsatt effekt hos mig. Kanske har det att göra med att jag inte tillhör målgruppen, men jag tror snarare på mitt lutherska arv. Jag blir lite provocerad av att se en vacker och till synes välmående kvinna hävda att hon är "värd" det, underförstått L'Oréals produkter. Då brukar jag fråga mig vad det är hon har gjort som gör att hon är "värd" det? Finns det också någon som inte är värd det? Vad krävs för att man ska vara värd det? Alla inser vi att det inte handlar om vem som är "värd" det, utan om vem som har råd. Den ekonomiskt pressade ensamstående mamman kanske är den som är värd, inte bara L'Oréals produkter, utan även spavistelsen som den välbärgade medelåldersmannen tycker att han "förtjänar" och är "värd" efter en arbetsvecka.

Då tycker jag att det är ärligare att säga som det är. Jag vet att jag lever ett privilegierat liv. Jag kan lägga alla mina pengar och all min tid på mig själv och mina intressen. Det finns ingen familj som jag måste ta hänsyn till. Det är egentligen inget som jag har valt, så därför känns det fel att jag ibland nästan måste be om ursäkt för det. Nu gör jag aldrig det. Däremot går jag inte omkring och inbillar och bedrar mig själv med att jag "förtjänar" att köpa alpinistutrustning för flera tusentals kronor. Inte heller hävdar jag att jag är "värd" att åka till alla dessa exotiska platser och berg. Jag säger som det är: "Jag gör det för att jag kan." Jag kan inte be om ursäkt för att jag har tiden, pengarna och inte minst viljan att göra alla dessa äventyr. Så om du frågar mig varför jag vill bestiga ett speciellt berg, eller varför jag håller på med det jag gör, så blir mitt svar: "För att jag kan."

Ekonomi Denali

Jag tänkte att jag ska redovisa kostnaderna för Denali så här långt. Att det kommer att bli dyrare än något av de andra Seven summit-bergen jag har gjort, är helt klart. Jag räknar inte in kostnader för utrustning. Förvisso köper jag utrustning enkom för Denali, men jag har aldrig räknat in det i budgeten till ett berg tidigare med motiveringen att grejerna kommer att användas vid andra tillfällen. Nåväl, här kommer ett första utkast till budget:

Flygresor 9600 (Stockholm-Anchorage ToR)
Buss 1150 (Anchorage-Talkeetna ToR)
Taxiflyg 4050 (Talkeetna-Kahiltna BC ToR)
Klättertillstånd 1500
Hyra av storskor 700
Mat, bränsle m.m. 3200 (bara en uppskattning)
Totalt 20200

Och då har jag inte räknat med andra utgifter som boende och mat i t.ex. Anchorage. Som vanligt räknar jag inte in kostnaderna som turist, då det är ett annat konto. Denali har faktiskt en osponsrad klättrare som jag råd med. Det är värre med Vinson Massif, Carstensz Pyramid och Everest.

Träning v11

Egentligen inte så mycket att orda om. Ett par pass gick bort bl.a. för att jag var på kurs. Jag tänker nog börja träna med packning inom kort, men helst vill jag att det ska vara helt snöfritt på vägarna innan jag gör det. Av erfarenhet vet jag ju att det är lätt att halka om man går runt med ca. 45kg på ryggen och is under fötterna. Sedan ska jag börja träna backe när snön smält bort vid hopptornet, och då ska jag också släpa på ett däck upp och ned.

Cykel till jobbet (må-to)
Innebandy i måndags, tisdags och torsdags (60 min)
Styrketräning i onsdags (60 min)

Krämpor

Jepp, det är bara att inse, jag börjar bli gammal. Jag tänkte faktiskt redogöra för alla de krämpor jag har eller har haft. Man kan ju tro att allt tränande borde göra mig starkare med färre antal skador som följd. Av det jag förstått är det vanligt att träningen förvisso gör en muskulärt starkare, men att lederna inte riktigt hänger med i utvecklingen. Detta stämmer in på mig ganska bra. Jag tänkte dela med mig av de krämpor som jag haft under de senaste två åren, och hur jag har arbetat för att bli av med dem.

Tennisarmbåge - något jag fått nyligen. Det visade sig bl.a. i att jag inte kunde lyfta upp den minsta sak med vänsterarmen. Smärtan sitter på utsidan och det påverkade också gripförmågan. Jag misstänker att jag gjort någon typ av olämplig rörelse i gymmet. Jag är nu nästan helt återställd efter 3-4 veckor. Vila är väl botemedlet, men även djup tvärmassage och excentrisk träning (håller emot medan man böjer handled nedåt, likaså hålla emot när man samlar ihop utspärrade fingrar).

Ländrygg - har jag haft problem med till och från under en tid. Här gäller långsiktigt arbete, bl.a. med att stärka rygg- och bukmuskulatur. Just starka magmusklerna är viktigt, då det kompenserar för ryggen. Även för korta sätesmuskler kan skapa problem, så efter varje löp- eller innebandypass är det viktigt att jag stretchar ut rumpmusklerna. Detta gör jag genom att sitta på golvet och lägga det ena benet över det andra. Det överlagda benet böjer man och drar in mot kroppen med hjälp av armarna. Sedan försöker man böja sig framåt på utsidan av det böjda benet. Det finns andra bra stretchövningar, bl.a. att tänja hamstringsmuskeln, dvs. baksidan av låren.

Hamstrings - jag fick problem med hamstrings (baksida lår) när jag sprang mycket. Dels pga. alla snabba ruscher i innebandyn, dels av uppförsbackar på löpturerna. Det bästa sättet att behandla och förebygga var att stretcha efter passen samt att träna upp styrkan i musklerna. En övning som jag speciellt rekommenderar är utfall.

Hälsena - var ett problem när jag sprang mycket. Det gjorde ordentligt ont i början varje gång jag sprang, men efter några kilometer domnade smärtan bort. Dock var det obehagligt och smärtsamt. Idag är jag helt problemfri. Dels har jag tränat upp styrkan i vader osv. genom tåhävningar, dels kör jag excentrisk träning av hälsenan genom omvända tåhävningar, dvs. jag håller emot på nedvägen.

Löparknä - hade jag enorma problem med när jag var ute och cyklade. Jag var ju t.o.m. tvungen att avbryta en cykeltur till Norge pga. detta. Löparknä beror på att en sena (iliotibialbandet) som löper på utsidan knät är för kort, vilket gör att den skaver mot leden varje gång man böjer knät. Denna skavning skapar irritation och slutligen en iflammation. Bara genom att stretcha höftböjaren (det är där muskel som är kopplad till senan sitter), så förlängs muskeln/senan och man undviker skavningen (se länken för stretchtips).

Knä - eller rättare sagt muskelfästet för de främre lårmusklerna. Det är förmodligen en form av inflammation som är kopplad till överansträngning. Det har smärtat i knät, speciellt när knät är böjt och ska sträckas ut, t.ex. upphopp. Knät är klart på bättringsvägen efter det att jag börjat träna excentriskt med omvänd benspark.

Fotled - jag har haft problem med höger fotled. Det har känts som en låsning i leden, där det gör speciellt ont när jag ska luta mig framåt. Jag kunde inte riktigt sätta fingret på vad det var som orsakade problemet, men jag tror mig nu veta vad det är som är problemet. Det är förmodligen skaftet på min storsko som ligger och trycker mot benhinnan och skapar en inflammation (efter lång tids användning). Genom att stretcha benhinnan och träna excentriskt, dvs. hålla emot medan jag sträcker ut foten, så upplever jag att det håller på att bli bättre. Fotleden är ännu inte helt ok, men det går åt rätt håll.

Sådärja, då har ni fått en lång redogörelse från en tunnis' skadedagbok. Min förhoppning är att någon kan ha glädje av de erfarenheter jag har kring mina skador. Generellt sett har allt åtgärdats genom styrketräning, stretching och excentrisk träning.

Den som söker skola finna

Hepp, det gick fort att hitta en klätterkamrat. Imorse såg jag att jag hade fått ett brev från Lipe, och det är nu bestämt att han och jag ska göra detta tillsammans. Det är alltid roligt att lära känna nya bergsfantaster, och sedan är det aldrig fel att utöka skaran av klätterkamrater, t.ex. till denna tur kunde ingen av mina vanliga kamrater följa.

Nåja, så här ser alltså upplägget ut: jag och Lipe åker med bil på måndag 5/4. Vi åker när vi känner för det, då vi bara behöver vara framme i Storulvån till kvällen. Vi övernattar i tält vid stationen för att nästa dag ta oss till Sylstationen, och mer precist insteget vid Tempeldalen. Det blir en tidig kväll för vi ska göra en alpin start på onsdagen för att hinna med hela traversen. Förhoppningsvis ska vi hinna tillbaka till Sylstationen innan det blir alltför sent, så vi kan möta mina kollegor Mafo, Tosu plus fru, vilka skidat Storulvån-Sylstationen under dagen. Kanske firar vi med middag inne på stationen. Torsdag och fredag går åt till att ta etapperna Sylstationen-Blåhammaren respektive Blåhammaren-Storulvån. Nu hoppas vi bara på bra väder.

Jämtlands-Δ + Syltraversen

Ok, tredje gången gillt. Jag har vid två separata tillfällen försökt skida Jämtlandstriangeln och göra Syltraversen. Faktum är att det var en träff nu i helgen för de som ville göra Syltraversen, men jag kunde inte vara med. Tanken var att jag skulle göra turen redan under påsken förra året med två kollegor, men då var det alltför dåligt före, så vi ställde in turen (se inlägg). Sedan gjorde jag ett nytt försök under mellandagarna, men då strandade det på andra problem (se inlägg). Men nu är cirkeln sluten, så jag och mina två kollegor tänker genomföra Jämtlandstriangeln denna påsk istället. Eftersom jag gärna gör Syltraversen, så behöver jag en klätterkamrat. Jag har kollat med mina klätterpolare, men det verkar som om de inte kan följa. Kanske finns det någon där ute som är intresserad av att göra mig sällskap? Upplägget är att vi åker så att vi är framme vid Storulvåns station ganska tidigt på torsdag 8/4. Vi sätter av direkt ut mot Sylarna. Vi övernattar vid öppningen till Tempeldalen. Vi gör en alpin start på fredagen med målet att göra hela Syltraversen under dagen. Lördagen ägnas åt att ta sig ut till Blåhammaren tillsammans med mina kollegor, vilka tar sig ut till Sylstationen medan vi gör traversen. På söndagen tar vi oss till Storulvån och sedan hemfärd.

Någon som är intresserad? Du bör ha grundläggande alpin kunskap och utrustning. Det ingår en exponerad kamvandring och firning på ca. 15m från en av pinnaklarna. Mejla eller lämna en kommentar om du tycker att det låter som något för dig.

Högt lågtryck

6194 meter, så högt är Denali. Egentligen inte en alltför imponerande höjd, kan tyckas. Jämfört med Aconcagua 6962, Elbrus 5642 och Kilimanjaro 5895, så skiljer det sig inte nämnvärt. Ändå är det en stor skillnad mellan Denali och de övriga bergen, och då pratar jag inte om den långa anmarschen med ryggsäck och pulka. Jag pratar heller inte om alla glaciärsprickorna. Jag pratar inte ens om den extrema kylan. Faktiskt är det så att man inte ska luras av Denalis "blygsamma" höjd. Bergets nordliga läge gör att syrenivån är lägre än på ett jämförbart berg vid ekvatorn. Syrenivån på Denalis topp motsvarar faktiskt nivåerna på Aconcagua som är 750 meter högre. Hm, som om det inte räckte med en tuff anmarsch, glaciärsprickor och extrem kyla.

Träning v10

Det har varit en riktigt bra träningsvecka. Dock är det inte det som jag tänker skriva om idag, utan om en träningsform som verkligen har revolutionerat min träningsvardag. Jag pratar om excentrisk träning. Jag brukar ofta träna koncentriskt när jag är på gymmet, dvs. övningar där syftet är att dra ihop muskeln. Exempelvis som när jag lyfter upp en hantel. Att träna excentriskt innebär den motsatta rörelsen, dvs. att hålla emot hantelns rörelse nedåt. Denna träningsform är bra för muskeluppbyggnad + att den är utmärkt om man har muskelproblem, t.ex. inflammerade muskelfästen osv. Jag har haft problem med både en hälsena och ett knä. Genom att träna excentriskt har känningarna praktiskt taget försvunnit.

Löpning i söndags (10km)
Snöklättring i lördags

Statistik

Jag tänkte bara dela med mig av en sammanställning över antalet lyckade bestigningar det senaste decenniet samt hur de fördelade sig över månaderna. Statistiken är hämtad från NPS (National Park Service). Utöver den bifogade tabellen, så kan man under 2008 hitta annan intressant statistik, bl.a. är medelåldern på klättrarna 37 år. Könsfördelningen är ca. 90-10 i förhållandet män-kvinnor. Medeltiden för expeditionerna är 17 dagar.

Det ska bli intressant att se hur vår expedition kommer att ligga i jämförelse med medlet i antalet dagar. Vi bidrar dock till att jämna ut könsfördelningen, då vi består av fifty-fifty. I fråga om ålder så ligger vi en bit under medlet med 32,5. Det är väl mest Elbe och Dawe som drar ned. Själv kommer jag att ligga precis på medlet när jag åker.

Snöklättring

Idag var jag ut med Anvi och hans två barn till hopptornsbacken. Det är ett mycket bra ställe att öva sig på att avancera uppför en brant snösluttning. Vi övade bl.a. på att, i replag, sätta löpande snösäkringar + rappellering och sedan jumarering på ett snöankare. Vidare körde vi lite self arrest med isyxorna, dagen avslutades med rappellering på en vertikal vägg, och repklättring med hjälp av en tibloc fäst i selen medan fotslingan fästes till en jumar (se bilden). Egentligen skulle jumaren kunna ersättas av en tibloc, vilket skulle spara både vikt och utrymme. Nåja, repklättringsövningen har jag praktiskt nytta av ifall jag skulle trilla ned i en glaciärspricka på Denali. Sannolikheten, eller snarare vissheten om, att jag kommer behöva denna kunskap, bygger på att det är tänkt att jag går som försteman i replaget.

Försäkringar

Det är väl allom välbekant att det kan bli en kostsam historia om man behöver sjukvård eller annan akuthjälp i USA. Därför är jag extra mån om att vara ordentligt försäkrad. Under tidigare bestigningar har jag endast förlitat mig på min reseförsäkring via hemförsäkringen (Dalarnas länsförsäkringar). Den har varit heltäckande, då både sjukvård och hemtransport ingår. Dock har Svenska klätterförbundet en specialförsäkring för alla som ska klättra utomlands. Den täcker följande:

• Sjukvård.
• Hemtransport.
• Helikopterräddning & eftersök.
• Gäller i hela världen (max 6000m)
• Räddning & eftersök är begränsad till 100 000kr per skadetillfälle.
• Eftersök är belagd med en självrisk på 5000kr

Min reseförsäkring täcker allt, även helikopterräddning och eftersök, men det förutsätter att jag har skadat mig på något sätt. Jag får alltså inte ersättning om jag gått vilse eller bara kan ta mig från en plats via luften. Nu är väl det inget sannolikt scenario, men ändå. Hemförsäkringen har heller inget tak i höjdmeter. Men efter att ha pratat med Bo Andersson på försäkringsbolaget, rekommenderade han mig att lösa klätterförbundets försäkring, då det ändå rör sig om småsummor i sammanhanget. Om jag vore dumsnål skulle jag kunna nöja mig med reseförsäkringen, men då måste jag göra som killarna i Hipphipp, och hugga en isyxa genom handen för att slippa alla kostnader, vilket känns onödigt :)

Grå och bitter?

Min vän Fredrik har skrivit ett inlägg om mig i sin blogg. Det är en intressant betraktelse över livet. Jag följer hans blogg för att den är trevlig att läsa. Han har ett begåvat språk och skriver mycket lättsamt. Inläggen är oftast skrivna i en kåserande stil. Ibland avundas jag folk som kan skriva om lite om allt möjligt i sina bloggar. Jag har ju en tydligare nisch. Det är av den anledningen som jag inte länkar till bloggar som inte är kopplade till friluftsliv.

Nåväl, Fredrik skrev ett inlägg där han funderade på hur det ska gå för mig när jag inte längre kan klättra. Kommer jag då att som Fredrik uttrycker det, bli grå och bitter ju längre tiden går och hans bergsminnen bleknar. Och han tar sålunda sin plats brevid den långa raden och bleka svenska medelmåttor som sett sina visioner och drömmar blekna. Jag vet att inlägget är välmenat :) Dock tror jag inte att jag kommer att bli grå och bitter den dag jag måste lägga mina klättergrejer på hyllan. Jag tror faktiskt att jag kommer kunna känna mig nöjd med allt det jag har gjort. Faktum är att jag gör allt det jag vill göra just nu, så att jag inte kommer behöva se tillbaka på mitt liv och ångra det jag aldrig gjorde. Jag är mer mångfasetterad än vad min blogg kanske ger sken av. Det finns annat i livet som kommer att kunna skänka mig livsglädje, som att läsa Fredriks blogg till exempel ;)

Klättertillståndet är klart!

Jepp, igår kom bekräftelsen med posten. Expedition Swedenali har nu fått grönt ljus :) Det innebär att det mesta börjar falla på plats. Resan är bokad, buss- och flygtransporter är ordnade och klättertillståndet är klart. Ännu återstår det några smådetaljer att ordna, t.ex. hyra av snöskor, inköp av frystorkat osv. men även det ser ut att lösa sig inom kort. När det gäller tillståndet, är det inte så att myndigheterna kan förbjuda en att klättra, men däremot kan de avråda en från det. Men väl på glaciären kan parkvakterna skicka hem en om de upplever att man inte lever upp till de krav som bestigningen kräver.

Jag kan också meddela att jag skippar mina planer på att resa från kust till kust genom USA. Det är pga. tidsbrist. Den resan får jag helt enkelt göra någon annan gång. Däremot har jag bokat ett flyg från Anchorage till Chicago, för att därifrån åka med buss/tåg till Washington DC, och sedan New York, varifrån jag sedan flyger hem. Jag ser verkligen fram emot sommarens äventyr :)

Träning v9

En mycket stympad träningsvecka. Vi pratar helt enkelt inte om den, låtsas bara som om den inte finns. Okej?

Innebandy i tisdags (60 min)
Friskis & svettis, medel. En vadslagning som jag var tvungen att ta hand om. (60 min)
Långfärdsskridskor i tisdags och onsdags

Shopping spree

Under veckan som gått har jag haft ganska mycket tid till att gå och shoppa. Jag har i ett tidigare inlägg presenterat min inköpslista. Jag kan bara konstatera att den listan har kortats ned betydligt. Vad har jag då köpt? Jag har köpt lite smått och gott som:

Rep, Beal Joker Golden Dry 9,1mm, 60m. Repet är godkänt som enkel-, dubbel- och tvillingrep. Vikt ca. 3180 (53g/m)

Ryggsäck, Arcteryx Bora 80L (3190g). Jag behövde en större ryggsäck helt enkelt.

Skalbyxor, Tierra Tuolpa (579g). Hittade dessa jättefina byxor på rea.

Liggunderlag, Therm-a-rest Prolite Regular (475g). Ska komplettera en vanligt cellplast på Denali.

Flight bag, Osprey Airporter LZ 136L (379g). Fördelen är dels att ryggsäckens alla remmar osv. göms undan, dels att den kan användas som duffelbag till pulkan.

Värmeväxlare, Airtrim (37g). Ett bra sätt att värma inandningsluften, så att man inte blir nedkyld i onödan.

Snösäkringar (pickets), Petzl charlet snowtube 55cm (277g). Jag köpte två stycken. Snösäkringar behövs ibland vid exponerade kamvandringar och om man inte tänker använda sig av de fasta repen vid Headwall.

Sond, Ortovox 240 Economic (203g). En lavinsond är ett måste. Dels om det går en lavin, dels för att varna för glaciärsprickor.

Jumar, Petzl Ascension (198g). En repklättrare för er som inte vet vad en jumar är.

Strumpor, Sealskinz (65g). Strumpor med fuktspärr, dvs. det finns en goretexfodring.

Nalgeneflaskor, 1L och 0,5L (285g tillsammans) . Den större är till för vatten, den mindre är tänkt som kissflaska. Fördelen med Nalgene är att det går att hälla i kokande vatten i dem. En flaska med kokande vatten kan hjälpa till att värma/torka sovsäcken.

Karbin, Petzl HMS (78g). En lätt karbin med twistlock.

Det som stod på min lista, men som inte fanns inne var en spade av märket Black Diamond Deploy 7. Det får bli till en annan gång. Nåväl, ni förstår säkert att det blir till en ganska rejäl slutsumma för allt detta. Det landade på ca. 13000kr. Ibland önskar jag att jag vore sponsrad, men å andra sidan skulle jag missa den djupa tillfredsställelse det innebär att gå och köpa den där saken som jag har suktat efter så länge, och det med pengar som jag har harvat ihop under lång tid :)

Logistik

Jag tänkte bara redogöra lite kort för hur långt vi har kommit när det gäller förberedelserna till Denali. Flygbiljetterna till Anchorage ToR är bokade och betalda. För min del gick det på 7050:-, men då har jag bokat hemresan från New York. Tanken är att jag ska färdas från kust till kust efter berget. Det tillkommer ca. 1500:- för flyget från Anchorage till Seattle, så totalt blir flygkostnaderna ca. 8500:-. Jag har redan fått bekräftelse på att jag fått inresetillstånd via Visa Waver-programmet. Detta fyller man i online, och man får besked direkt.

Vi landar i Anchorage 20.32 den 12:e juni, efter en mellanlandning på O'Hare i Chicago. Vi tänker övernatta på Arctic Adventure Hostel (23$ person/natt). Vandrarhemmet ligger nära till butikerna där vi ska handla frystorkat och hyra snöskor. Förmodligen blir det på AMH. Kostnaderna för att hyra snöskor är 75$ per månad. Vi kommer dessutom att beställa frystorkat direkt från tillverkaren, men den ska levereras till butiken, så att den finns där när vi kommer. Anledningen till detta besvär är att man inte får ta in mat till USA pga. deras Bioterrorism act.

Den 13:e har vi bokat en buss via Denali Overland som ska ta oss till Talkeetna. Det kostar 160$ ToR per person. Man betalar också 100$ i depositionsavgift. Bussfärden tar ca. 2.5h och är 19 mil lång. Väl framme i Talkeetna ska vi registrera oss på Ranger Station, och få den obligatoriska säkerhetsgenomgången. Därefter är det bara för oss att ta flyget ut till baslägret på Kahiltnaglaciären. Vi flyger med Talkeetna Air Taxi (TAT). Flygningen kostar 560$ ToR per person. Även här måste man betala en depositionsavgift på 100$. Flygningen tar ca. 35 minuter, och via TAT får man också köpa bensin och markörpinnar + låna pulka. Väl här ute så är den logistiska delen inför berget klar. Dock återstår en hel del logistikplanering under själva bestigningen.

Nordwand

Igår hyrde jag filmen Nordwand. Den handlar inte om vilken nordvägg som helst, utan om Eigers. Filmatiseringen bygger på en verklig händelse, även om regissören har tagit sig vissa konstnärliga friheter. I korthet handlar filmen om hur de två tyska klättrarna Toni Kurz och Andreas Hinterstoisser försök att klara av "Alpernas sista utmaning". De slår sig samman med två österrikiska klättrare, vilka de från början tävlar mot. Till en början går det ganska bra, men när ett oväder drar in, tvingas de kämpa för sin överlevnad. Tyvärr omkommer alla fyra klättrare på berget. Speciellt tragiskt är Toni Kurz' öde. Han firade sig ned mot undsättningsexpeditionen, men en knut på repet gjorde att han fastnade endast några meter från räddningen. Kylan och utmattningen blev till slut för mycket, och Toni Kurz dog där på repet.

Jag satt verkligen och skruvade på mig av obehag inför alla de plågor och umbäranden som de utsattes för. Detta till trots, så kände jag genast efter filmen att jag ville ut och klättra. Det är konstigt hur vi människor fungerar ibland.

Träning v8

En helt okej träningsvecka. Utöver den vanliga träningen fick jag köra lite isklättring också. Vi får se om det blir någon inomhusklättring under innevarande vecka. Nåväl, Denali närmar sig och det börjar bli alltmer påtagligt att jag ska dit. Det har nog en positiv inverkan på motivationen. Jag har insett att jag nog bör ställa upp olika mindre delmål. Det är svårt att träna för ett stort mål åtta månader bort. Även idrottare som satsar på ett stort mästerskap långt i framtiden deltar i mindre tävlingar under tiden. På så sätt får de hela tiden ett kvitto på om deras träning ger något. Själv kan jag inte klättra i en massa småberg, utan jag måste nog finna andra utmaningar, t.ex. delta i mindre löpartävlingar. Nåja, nu börjar det bli varmare och förutsättningarna för att träna utomhus blir bättre. Det innebär att jag snart kan gå med packning till jobbet. Nytt för detta berg är att jag ska släpa på ett däck också :)