Bra länkar

Imorgon bär det av mot Marocko. Det ser jag verkligen fram emot. Om allt går som det ska, landar vi i Marrakech runt femtiden lokal tid. Förhoppningsvis hinner vi fixa lite grejer för på nyårsdagsmorgonen åker vi ut till bergen.

Jag tänkte i detta inlägg tipsa om några nyttiga länkar. Eftersom jag reser lite grann, så är det bra att snabbt kunna kolla upp några saker. Det första är vilka regler som gäller kring pass och visum. Förutom UD, så brukar jag kolla med staralliance.com.

Nästa grej jag undersöker är vilka vaccinationer som krävs, och det gör jag på vaccinationsguiden vaccination.nu.

En tredje sak som man ofta brukar fundera på är vilka typer av eluttag/strömstyrka som finns i landet. Detta brukar jag kolla på reseledaren.nu.

Träning v51

Vad kan man säga? Juluppehåll, helt enkelt. Har varit uppe i Norrbotten, och trots goda intentioner blev det ingen träning. Jag tror minsann att jag har haft träningsabstinens, speciellt om nätterna, då jag vaknat och känt mig uppjagad och alert. Vanligtvis sover jag hyfsat djupt pga. av trötthet. Vi får se om jag hinner med ett klätterpass innan jag åker. Det blir i så fall fokus på balans och teknik. Jag har inte för avsikt att köra slut på musklerna inför Marocko.

Cykel till jobbet (må-on)
Styrketräning i måndags (60 min)
Innebandy i tisdags (60 min)
Totalt 210 min

EFIT

EFIT är en förkortning för Effektiv, Funktionell, Intensiv Träning. För er som inte vet vad det är för typ av träningsform, så är det en variant av crossfit. Anledningen till att jag skriver om EFIT är att jag fick en bok i julklapp som behandlar denna träningsform (Effektiv funktionell intensiv träning, Jaime Contreras, Jonas Flank, Malin Tittonen SISU idrottsböcker 2011). Det roliga är att jag känner två av de tre författarna (Jaime och Malin). Boken är alltså signerad. Nåja, det finns absolut en del övningar och träningspass som jag ska köra. Fördelen är att passen inte tar mer än 10-15 minuter i anspråk. Har man lite dåligt med tid kan man alltid köra ett EFIT-pass.

God jul önskar Kristina!

Hm, paketet under granen ser inte ut som varken isyxor, skaljacka eller ryggsäck. Vad bra, jag tror att jag kan låna mig fram ett tag till... Jag gissar på ett snyggt underställ - fast det skramlar ju så mycket om det?!?

Jag smyger in och lånar Joels blogg, för att önska er en fridfull jul. Tack för sällskap och feedback under året, speciellt under de där fem Pamir-veckorna som var en utmaning både på plats och på hemmaplan. Nästa år gör vi oss en bättre deal, eller hur? ;) Vi börjar redan om en vecka, jag stannar vid tangentbordet när Joel drar söderut.

Allt gott för 2012! Mot ständigt nya höjder!
                                                             /Kristina

God jul!

Jag tänkte bara önska alla en god jul och en god fortsättning! Hoppas att ni har varit snälla, så att ni får alla isyxor, skaljackor och ryggsäckar som ni önskar er. Själv kan jag säga att tomten varit snäll mot mig. Jag har ju fått en del grejer i förväg. Nåja, snart bär det av till Marocko. Det ser jag fram emot. Jag kommer hinna uppdatera bloggen innan dess.

Träning v50

En vecka med ganska mycket klättring. Det ska dock bli intressant att se om mitt träningsupplägg till Marocko fungerar.

Cykel till jobbet (må-fr)
Klättring inomhus (300)
Totalt 690 min

Klätterhelg

Jag är nu åter hemma i Falun efter en helg i klättringens tecken. Det var Marocko-gänget som hade bestämt sig för att träffas hemma hos Daniel. Dels ville vi planera inför vår tur, dels ville vi umgås lite. Ganska naturligt blev det så att vi passade på att klättra en del inomhus. På lördagen åkte vi till Karbin och det var roligt att få en uppfattning om graderingsnivåerna. På KFUM i Borlänge där jag vanligtvis klättrar finns det inga vanliga grader. Det gick väl sådär för mig. Jag får skylla på en arbetsam arbetsvecka. Vi hade först tänkt köra backpass i Hammarbybacken på kvällen, men det var för dåligt väder. Det var nog lika bra det med tanke på hur trött jag var på kvällen.

På söndagen åkte vi till Klätterverket. Dels ville vi testa en annan klätterhall, dels hade vi kollat upp möjligheterna att ta grönt kort. För att få grönt kort gör man både ett teoretiskt prov och en praktisk uppklättring. Poängen är att man ska visa upp att man har koll på säkerheten. De flesta seriösa klätterställen brukar kräva grönt kort för att man överhuvudtaget ska få klättra (säkra) där. Vi passade på att fråga om vi kunde ta rött kort, vilket innebär att man inte bara anses ha koll på topprepsklättring, utan även ledklättring. Det visade sig att den instruktör som jag hade bokat för en två timmar långt teknikpass var behörig att hålla i uppklättringen. Det hela slutade med att jag, Anders och Daniel numera har röda kort.

Kursen då? Jo, det var en bra genomgång. Det är alltid bra att få någon med ett tränat öga att se vad man kan utveckla. Jag ska framöver träna mer på att läsa lederna i förväg, samt att hålla armarna mer sträckta. Det är alltid inspirerande att utvecklas :) Det var en lyckad tripp till Stockholm. Vi fick se två av klätterhallarna, vilka man ofta ser stockholmare prata om på Utsidan. Vi fick också prata ihop oss om Marocko, diskutera måltider och utrustning. Dessutom tog vi inte bara gröna, utan röda kort.

Berberna

Berberna är ett folk som jag starkt förknippar med Atlasbergen. I Marocko identifierar sig uppåt 40% som berber, vilket gör det till ett av världens berbertätaste länder. Deras uprsprung har de förmodligen i Mellanöstern, men de vandrade in i Nordafrika på 3000-talet f.Kr. Språket de talar hör till den afroasiatiska familjen, men den är varken besläktad med semitiska eller indoeuropeiska språk.

Dagens berber har ingen gemensam nationell identitet, utan baserar sig mer på stam- och klantillhörighet. De skiljer sig också mycket åt i utseende, geografisk vistelse och språkliga varianter. Namnet berber kommer från arabiskans barbari, som ytterst kommer från grekiskans barbar vilket vi använder i betydelsen "ociviliserad person". Vissa berber kallar sig själva och sitt språk för Amazigh som betyder "fria män". I Marrakech-regionen kallas den lokala varianten av språket för Tarifit.

Det ska verkligen bli spännande att närmare få bekanta sig med berberna i Imlil. :)

Ögonoperation

Jag har faktiskt umgåtts med tanken på att operera mina ögon. Det finns flera anledningar till att genomgå operationen. Dels för att glasögonen är i vägen när jag tränar, dels för att de är till besvär när jag befinner mig på mina alpina turer. Först och främst är det av praktiska skäl, men givetvis finns där en estetisk bieffekt.

Jag har gjort lite efterforskning på olika metoder, och den som jag preliminärt har fastnat för är ICL (Intraocular Contact Lens). Det innebär att man för in en kontgjord lins framför den vanliga linsen. Fördelen med denna operation är att den, i princip, är reversibel. Skulle något gå fel kan man bara plocka ut den extrainsatta linsen och återgå till glasögon. Detta tilltalar mig, även om andra laserbehandlingar sägs vara säkra, så har man hört talas om komplikationer som ljuskänslighet osv. Att bli ljuskänslig är inget alternativ om man har alpinism som hobby.

Operationen kostar givetvis en del, men jag börjar mer och mer luta åt att det är värt det.

Träning v49

Träningen rullar på. Det ska faktiskt bli intressant att se hur det går i Marocko eftersom jag har inte tränat som jag brukar. Jag har tränat mindre kondition, men däremot har jag satsat mer på styrketräningen, vilket visat sig genom att jag nu väger runt 75-76kg. Jag har gått upp ett par-tre kilo sedan våren. Nåja, viktuppgången har varit medveten, då muskler är en bra energireserv på hög höjd.

Cykel till jobbet (må-fr)
Klättring inomhus (100)
Totalt 490 min

Tidig julklapp

Idag var jag och hämtade ut några julklappar till mig själv. Eftersom jag har varit ganska snäll så fick jag både en ny ryggsäck och ett nytt liggunderlag. Ryggsäcken är en Mountain Hardwear South Col 70L. Jag har ju inte hunnit testa den, men jag fick upp ögonen för den i Pamir, då Axel har en sådan. Den största anledningen till att jag köpte den var vikten. Den väger bara 1688gr. Andra bra funktioner är att midjebältet är ställbart i höjd samt att topplocket går att plocka av.

Min andra julklapp till mig själv är ett Thermarest Neoair-liggunderlag. Det är en Small och väger därför inte mer än 284gr. Självklart kommer båda dessa grejer att följa med till Marocko och Atlasbergen.

Mätarlarven

Jag sträcker mig ut från mitt körsbärsblad

och spanar mot evigheten:

evigheten är alldeles för stor idag

alldeles för blå och tusenmila

Jag tror jag stannar på mitt körsbärsblad

och mäter upp mitt gröna körsbärsblad

– Werner Aspenström

Frågan du bör ställa dig: Är du en mätarlarv? Är himlen för blå och tusenmila?

Träning v48

En helt okej träningsvecka. Skönt dock att november är över. Nu ser jag fram emot lite snö och is i december.

Cykel till jobbet (må-to)
Klättring inomhus (120)
Totalt 450 min

En annan sida av mig

Jag skriver medvetet bara om friluftsrelaterade saker på bloggen, men det gör att jag framstår som ganska endimensionell, så för en gångs skull tänker jag visa upp lite av mina andra sidor. Detta mest för att jag vill att man ska förstå att jag är lite mer mångfasetterad. Nedan presenterar jag tio påståenden, vara några är sanna, medan andra är falska. kommentera gärna vilka som är vad. Ni som känner mig väl, kan ju avvakta med att komma med facit :)