Sverigeresan

Dåså, imorgon startar ett riktigt långpass i cykling. Jag ska, som sagt, cykla Treriksröset - Smygehuk under de tre närmaste veckorna. Som sällskap har jag LN som kommer upp till Älvsbyn idag (där jag befinner mig just nu). Vi börjar med att ta oss ut till betongklumpen imorgon. Jag undrar hur det kommer att gå att trampa/släpa cykeln dit ut.

Vi kommer att cykla inlandsvägen, 45:an, ner till Falun. Denna sträcka ska vi försöka avklara ganska snabbt (ca tio dar), då landskapet mest består av barrskog, barrskog och åter barrskog. Nej, nu var jag orättvis, jag glömde att nämna myrmarkerna som vi också kommer att passera. Efter Falun har vi 10 dagar på oss att cykla ca. 80 mil, så då har vi tid att ta det lugnt och semestra lite. Hela sträckan uppskattas till ca. 210-220 mil.

Oturligt har jag blivit lite förkyld de senaste dagarna. Hoppas att det går över snart, det blir inte så roligt annars. Nåväl, nu vet ni varför jag inte uppdaterar min blogg så ofta inom den närmaste tiden.

Träning v25

Denna vecka har jag tagit det ganska lugnt, dels pga. att jag har tränat ganska mycket under föregående veckor, dels för att vila och återhämta kroppen inför cyklingen. Imorgon tar jag tåget upp till Boden, och den 30:e startar äventyret med ett besök till treriksröset. Jag lade dock in ett lite längre cykelpass på midsommaraftonen. Eftersom jag skulle fira midsommar med släkt i Säter så trampade jag dit. Ett riktigt bra träningspass.

Cykel till jobbet (må-on)
Cykel till Staberg i onsdags 16 km
Cykel Falun - Säter ToR 102 km (midsommarafton)

Höghöjdsbränsle 2

Nu kanske man kan tro att det kommer ett till inlägg om gas vs. bensin, eller något sådant, men faktiskt ska detta inlägg handla om käk :)

Att klättra berg är en uthållighetssport, och som med alla uthållighetssporter så måste man hela tiden fylla på med energi. Men här gäller det att inte missa en viktig faktor, och det är den höga höjden. Faktum är att kroppen är dålig på att tillgodogöra sig fett och proteiner på hög höjd. Detta är kopplat till att det krävs mycket syre för att processa dessa födoämnen, och syre är ju en bristvara på hög höjd. Detta förstärks också om man inte är helt acklimatiserad, dvs. man har ännu inte ställt in kroppen på maximal syreupptagning. Av denna anledning ska man vara försiktig med t.ex. chokladkakor m.m. Det man ska satsa på är kolhydrater, vilka inte kräver lika mycket syre för att bearbetas.

Slutsats: jag ska ladda upp med saker som godis, torkad frukt, pasta och bröd till Camp Canada och högre. Den där feta, proteinrika biffen, den får vänta tills man kommit tillbaka till Mendoza ;)

Höghöjdsbränsle

I fråga om vilket bränsle man ska använda till köket på höghöjdsexpeditioner, så får man lite olika besked. En del hävdar att bensin är bäst då gas har för låg effektivitet bl.a. för dess temperatur- och tryckkänslighet. Dock har jag efter att ha läst både Göran Kropps och Fredrik Strängs redogörelser för sina bestigningar förstått att de använt sig av gas till sina kök. Av denna anledning ställde jag en fråga kring detta på Strängs hemsida och fick till svar att han använder sig av en propan- och butanmix i relationen 30/70. Han rekommenderar att man skakar och förvärmer gasen, då gaserna vill skiljas åt när det är kallt. Gas använder han när han befinner sig på 6000+.

Jag får tacka Fredrik för svaret och önskar honom lycka till med bestigningen av K2.

Blånande berg

En böljande skog,
   djup och tusenmila.
   En sångens och sagans värld,
   färgad av natten dimhöljd grå.
   Dagbräckning - ett land i ljus.
   Luften klarnar, drömmar vaknar.
   En hisnande längan,
   till de blånande bergen bort,
   där en okänd horisont tar vid.

Träning v24

Det blev en del träning denna vecka också, speciellt under helgen, då jag sprang/vandrade Sälen-Mora (9 mil). Nu måste jag dock ta det lugnt ett tag och låta min kropp återhämta sig, för inom två veckor ska jag börja cykla mellan Treriksröset-Smygehuk. Det ska bli en rolig resa.

Löpning 12 km i torsdags
Styrketräning (60 min)
Löpning under helgen 52 km (Vasaloppsleden)
Vandring under helgen 38 km (Vasaloppsleden)

Överskriden budget?

Nu har det ju hänt en del på den ekonomiska fronten, så det är dags att stämma av hur det ser ut. Först och främst vill jag påminna om min budget som jag presenterar i detta inlägg. Men för sakens skull så tar jag den i korthet nu. Jag har satt ett maxtak på 25 000 för hela expeditionen, fördelat på följande poster:

14 000 Flygresa

4000 Logi och resor i Argentina, Sverige

3000 Klättringstillstånd

4000 Mat, bränsle m.m.

Resan gick på nästan precis 14 000, fast jag hoppades där ett tag på att kunna spara in några tusenlappar. Som det ser ut nu så verkar budgeten hålla. Dock vill jag påpeka att utgifter som tillkommer pga. att vi turistar efter Aconcagua inte räknas in i budgeten.

När jag ändå pratar om pengar så kan jag väl redogöra för inköp av utrustning. Här har jag isolerat de grejer som jag INTE skulle ha köpt om det inte vore för Aconcagua, och de är: storskor, isyxa, stegjärn, topptursryggsäck, expeditionssovsäck och dunjacka. Kostnaden för dessa prylar uppgår totalt till 10 500. Räknar jag med detta belopp har jag snart överskridit budgeten. Men eftersom prylarna kommer till användning i andra sammanhang som vinterturer och andra berg, så går de under en annan budget.

Det gäller att kunna trixa och fixa med budgeteringen. Allt för att siffrorna ska bli de rätta! Något man lär sig efter några år inom kommunal verksamhet. Här ska det trollas med knäna!

Resan klar!

Nu är det äntligen klart, efter många om och men, resan är bokad och betald. Hela kalaset inklusive avbeställningsskydd gick på 13700. Lite dyrare än vad jag hade hoppats på, speciellt om man betänker att resan hade gått på runt 9000 om den hade bokats i februari då jag började leta.

Nåväl, vi flyger med Iberia och avresan sker 13 december med start från Stockholm för mellanlandning i Madrid och Santiago de Chile, för slutdestination i Mendoza. Hemresedatumet är satt till 6 januari 2009, så vi lär hinna med en del semestrande i Chile och/eller Argentina.

Jag tror inte riktigt att detta med att jag köpt resan har sjunkit in än. Jag är förmodligen för trött. Vi får se imorgon, kanske kommer jag att vakna och inse att det är sant, jag ska åka till Aconcagua :)

Träning v23

Denna vecka har inneburit mycket träning, kanske lite mer än behövligt, men ibland blir det så. Dels kan det förklaras av att fotbollssäsongen har kommit igång och det var så kul att spela, dels så körde jag träningspass i både cykling och löpning under helgen. Cykelturen gick till Rättvik och tillbaka, och det är ett led i min träning inför sommarens cykling mellan Treriksröset-Smygehuk som kommer att gå av stapeln i slutet av denna månad. Till detta projekt är tre veckor avsatta. Hm, slutet av månaden, det är ju snart det! Löpturen genomfördes i terräng och med en packning på 6-7 kg, dvs. en testtur inför helgen då jag ska springa Vasaloppsleden.

Cykel till jobbet
Fotboll i tisdags och torsdags (90 resp. 60 min)
Löpning 12 km i onsdags
Cykeltur Falun-Rättvik-Nittsjö ToR, 127 km
Löpning i söndags med packning, 21 km

Olika upplägg

Något som vi talade om på vandringen var just upplägget. Jag tänkte lägga upp en sammanställning över några andra expeditioners upplägg samt ett par kommersiella alternativ. Inom parentes står hur många som klarade respektive missade toppen(+ och -). Varje gång man har upprättat ett läger på en ny högre höjd, markeras detta genom att det står i fet stil. I annat fall står det (ack) bakom, vilket innebär att det bara var en acklimatiseringstur och att de återvände till en lägre höjd för att sova.

Först några gruppers olika upplägg:image96

Sedan ett par kommersiella alternativs upplägg:

Det var bland annat detta som vi brottades med under helgen. :)

Träning v22

Trots att innebandysäsongen är över och jag har ännu inte kommit igång med fotbollen, så blev det en del träning denna vecka. Dock måste jag börja lägga in mer grenspecifik träning, dvs. vandra med packning i backe/kuperad terräng. Fast än har jag gott om tid :)

Löpning 12 km i fredags
Vandring utmed Siljansleden, lördag-söndag 47 km

Aconcaguagänget

image95Jag har precis kommit hem från vandrings- och planerningsturen med Aconcaguagänget. Det var en lyckad och trevlig tur. Vandringen startade i Mora och gick till N. Garberg, en sträcka på ca. 24 km. Väl framme kunde vi njuta av en underbar utsikt med böljande skogar och blånande berg.

Till middag avnjöts tjälknölen som AL hade med sig tillsammans med fransk potatissallad, grönsallad och sås. Givetvis sköljdes denna läckra måltid ned med vin. Sedan satt vi vid en sprakande brasa och smuttade på vinet, medan vi diskuterade upplägg och resealtlernativ.

Egentligen kom vi inte fram till någonting bestämt, mer än att AL och EK vill att vi ska lägga in några "ligga-på-stranden-och-sola-dagar". Jag och DL var väl först lite tveksamma, men kunde väl acceptera en förlängd vistelse om vi valde att kalla dagarna för "ytterligare-reservdagar-för-topptursförsök" ;)

Hursomhelst kom vi tillbaka till Mora idag efter en vandring på ca. 23 km. Det var som sagt en trevlig tur. Utöver planering m.m. så fick vi en chans att träffas allihopa. Ett bra tillfälle att stämma av gruppen och lära känna varandra. Det här kommer att bli bra ;)