Dags för nya storskor

Dåså, nu är det dags för mig att införskaffa mitt tredje par storskor. Jag har redan både ett par läderskor och ett par plastskor. Läderskorna är perfekta för kortare turer i Alperna där snabbhet och rörlighet är viktigt. Plastskorna är utmärkta för isklättring. Det som saknas i arsenalen är just ett par supergaiters, dvs. storskor med inbyggda snödamasker. Dessa typer av storskor än vanliga på berg över 8000, men de kommer till användning på Denali, eftersom det är "världens kallaste berg".

Jag kan också konstatera att det kommer att bli det dyraste paret skor i min ägo. Lite kul är det att kunna jämföra sig med alla skotokiga bekanta (de är inte så många), och glänsa med att jag har de dyraste skorna :) På Addnature kostar skorna (LaSportiva Olympus Mons Evo) jag funderar på 7900kr. Nu kommer jag att beställa över nätet från Frankrike, så förhoppningsvis ska jag bara behöva betala 5700+frakt (590€). Notera för övrigt namnet på modellen Olympus Mons.

Till topps! /Joel

Kommentarer
Postat av: Linus

Som stolt ägare av ett par La Sportiva Spantik måste jag fråga om du har övervägt just ett par Spantik. Riktigt varma, vattentäta på samma sätt som ett par plastskor men skönare för längre insteg. Troligen lite bredare användningsområde än Olympus Mons också.



Men du har säkert redan hunnit läsa på alla möjliga storskor :)

2010-03-26 @ 22:15:49
Postat av: Niklas

Ekonomi Denali: Hyra av storskor 700 ? Du är sådan shopoholic Joel :-)

2010-03-27 @ 08:44:24
Postat av: Joel

Linus: Nu känner jag inte specifikt till Spantik, men mina Koflach-plastskor har ungefär samma funktion och användningsområde. Jag behöver uppgradera mig med tanke på högre höjder :)



Niklas: Jepp, ingen idé att hymla. Jag är en shopoholic.

2010-03-27 @ 10:37:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0