Krämpor


Jepp, det är bara att inse, jag börjar bli gammal. Jag tänkte faktiskt redogöra för alla de krämpor jag har eller har haft. Man kan ju tro att allt tränande borde göra mig starkare med färre antal skador som följd. Av det jag förstått är det vanligt att träningen förvisso gör en muskulärt starkare, men att lederna inte riktigt hänger med i utvecklingen. Detta stämmer in på mig ganska bra. Jag tänkte dela med mig av de krämpor som jag haft under de senaste två åren, och hur jag har arbetat för att bli av med dem.

Tennisarmbåge - något jag fått nyligen. Det visade sig bl.a. i att jag inte kunde lyfta upp den minsta sak med vänsterarmen. Smärtan sitter på utsidan och det påverkade också gripförmågan. Jag misstänker att jag gjort någon typ av olämplig rörelse i gymmet. Jag är nu nästan helt återställd efter 3-4 veckor. Vila är väl botemedlet, men även djup tvärmassage och excentrisk träning (håller emot medan man böjer handled nedåt, likaså hålla emot när man samlar ihop utspärrade fingrar).

Ländrygg - har jag haft problem med till och från under en tid. Här gäller långsiktigt arbete, bl.a. med att stärka rygg- och bukmuskulatur. Just starka magmusklerna är viktigt, då det kompenserar för ryggen. Även för korta sätesmuskler kan skapa problem, så efter varje löp- eller innebandypass är det viktigt att jag stretchar ut rumpmusklerna. Detta gör jag genom att sitta på golvet och lägga det ena benet över det andra. Det överlagda benet böjer man och drar in mot kroppen med hjälp av armarna. Sedan försöker man böja sig framåt på utsidan av det böjda benet. Det finns andra bra stretchövningar, bl.a. att tänja hamstringsmuskeln, dvs. baksidan av låren.

Hamstrings - jag fick problem med hamstrings (baksida lår) när jag sprang mycket. Dels pga. alla snabba ruscher i innebandyn, dels av uppförsbackar på löpturerna. Det bästa sättet att behandla och förebygga var att stretcha efter passen samt att träna upp styrkan i musklerna. En övning som jag speciellt rekommenderar är utfall.

Hälsena - var ett problem när jag sprang mycket. Det gjorde ordentligt ont i början varje gång jag sprang, men efter några kilometer domnade smärtan bort. Dock var det obehagligt och smärtsamt. Idag är jag helt problemfri. Dels har jag tränat upp styrkan i vader osv. genom tåhävningar, dels kör jag excentrisk träning av hälsenan genom omvända tåhävningar, dvs. jag håller emot på nedvägen.

Löparknä - hade jag enorma problem med när jag var ute och cyklade. Jag var ju t.o.m. tvungen att avbryta en cykeltur till Norge pga. detta. Löparknä beror på att en sena (iliotibialbandet) som löper på utsidan knät är för kort, vilket gör att den skaver mot leden varje gång man böjer knät. Denna skavning skapar irritation och slutligen en iflammation. Bara genom att stretcha höftböjaren (det är där muskel som är kopplad till senan sitter), så förlängs muskeln/senan och man undviker skavningen (se länken för stretchtips).

Knä - eller rättare sagt muskelfästet för de främre lårmusklerna. Det är förmodligen en form av inflammation som är kopplad till överansträngning. Det har smärtat i knät, speciellt när knät är böjt och ska sträckas ut, t.ex. upphopp. Knät är klart på bättringsvägen efter det att jag börjat träna excentriskt med omvänd benspark.

Fotled - jag har haft problem med höger fotled. Det har känts som en låsning i leden, där det gör speciellt ont när jag ska luta mig framåt. Jag kunde inte riktigt sätta fingret på vad det var som orsakade problemet, men jag tror mig nu veta vad det är som är problemet. Det är förmodligen skaftet på min storsko som ligger och trycker mot benhinnan och skapar en inflammation (efter lång tids användning). Genom att stretcha benhinnan och träna excentriskt, dvs. hålla emot medan jag sträcker ut foten, så upplever jag att det håller på att bli bättre. Fotleden är ännu inte helt ok, men det går åt rätt håll.

Sådärja, då har ni fått en lång redogörelse från en tunnis' skadedagbok. Min förhoppning är att någon kan ha glädje av de erfarenheter jag har kring mina skador. Generellt sett har allt åtgärdats genom styrketräning, stretching och excentrisk träning.

Till topps! /Joel



Kommentarer
Postat av: Linda

Ett tips på en stretch som är helt oslagbar för rygg,rumpa,hamstrings och löparknä på samma gång är denna http://www.marathon.se/images/upload/Malin781.jpg

och sen lutar man sig framåt. :-)

2010-03-22 @ 09:18:37
URL: http://millionmiles.blogg.se/
Postat av: Joel

Tack för tipset! Jag brukar faktiskt köra den ibland :)

2010-03-22 @ 19:13:02
Postat av: Pontus

Du är excentrisk. Och gammal. Och gnällig. Ja, just det, du är ju lärare.

2010-03-23 @ 22:08:05
Postat av: Joel

Vadå, lärare? Jag? Nejdå, jag är en sorglös alpinist, en äventyrare till skrået.

2010-03-23 @ 22:46:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0