Monte Rosa

Imorgon aker jag upp till Monte Rosa-massivet med siktet inställt pa Dufourspitze, Nordend, Ludwigshöhe, Schwartzhorn, Parrotspitze, Zumsteinspitze, Vincent Piramid och Punta Giordani. Det är jag och Mawa som ska bege oss glaciären som leder upp till Dufourspitze. Vi ska tälta där för att tjäna höjdmeter inför toppdagen. Därefter aker Mawa ned och jag far sällskap av engelsmannen Iain. Vi ska ta de resterande topparna tillsammans fran torsdag fram till söndag, da jag beräknar att vara ater i Zermatt.

Faktum är att just nu sa skulle jag inte vilja vara nagon annanstans i hela världen :) Naväl, ha det bra där ute! Jag lär uppdatera bloggen igen pa söndag :)

Zermatt

Jag sitter just nu nere i Zermatt efter att ha varit uppe bland bergen. Jag har hunnit bestiga sju 4000+ toppar. De jag gjort är Breithorn, Centraltoppen, Breithorntvillingarna, Roccia Nera, Castor och Pollux. Tanken var att jag skulle göra Liskamm Väst, men jag hade ingen bra dag när det var dags. Jag skulle göra det med Laan och Pean, men jag vände och jag antar att de tog sig dit. Själv ska jag aka upp till bergen igen pa mandag för att bestiga bergen i Monte Rosa-massivet. Pean och Laan är förmodligen redan där, sa därför har jag slagit mig ihop med en engelsman som heter Iain. Mawa och jag ska försöka ta Dufourspitze och Nordend sedan aker han hem. Därpa ska jag och Iain ta resten av topparna. Naväl, det var en liten kort summering. Allt gar bra här. Vi hörs igen om en vecka :)

Träning v25

Då var det dags, idag åker jag ned till Alperna. I fråga om hur pass fysiskt förberedd jag är lär det visa sig. Jag är definitivt inte lika tränad som inför Aconcagua, men faktum är att jag har haft vissa tecken på överträning under de senaste veckorna, så jag har inte legat på latsidan. Dock har jag vilat sedan i fredags, så förhoppningsvis ska jag hinna komma i riktigt god form tills på onsdag, då de riktiga ansträngningarna börjar :) Det ska bli jäkligt kul att träffa hela gänget nere i Zermatt :)

Här kommer veckans träning:

Cykel till jobbet (må-on)
Löpning 12 km i torsdags och fredags
Styrketräning i onsdags (60 min)

Tänkte avsluta detta inlägg med några "boyerska" ord:
Bryt upp, bryt upp! Den nya dagen gryr .
Oändligt är vårt stora äventyr.

Nu ska jag gå ut och ta för mig av livet ;)

Tjoho!

Nu har jag visumet i min hand, här är bildbeviset! Skönt att veta den delen är klar, och faktiskt gick det mer smärtfritt än befarat. Man har ju hört vissa riktiga skräckexempel, men vi kan nog dels tacka Pilgrim, dels oss själva för att vi var noggranna i våra visumförberedelser.

Det drar ihop sig

Så där ja, då har man gjort det sista träningspasset inför Alperna. En löptur som visade sig bli riktigt plågsam. Om det var regnet, föregående dagars träning eller mat- och vätskebrist vet jag inte, men jag hann knappt duscha innan jag slocknade i soffan. Nåväl, nu är jag utvilad och redo för lite midsommarfirande.

I fråga om packningen, så är allt klart. Min personliga utrustning landade på 17.9kg, lägg till 4.1kg som jag delar med Dawe plus 4.9kg i mat. Det blir en totalvikt på ca. 24.8kg, men vatten och gas är inte medräknat. Nåväl, det ska bli väldigt kul.

Jag vill också passa på och önska alla en glad midsommar! :)

Vikt - igt

Fem dagar kvar tills vi ska åka till Alperna. Jag har haft lite annat att tänka på, så det är först nu som det verkligen börjar kännas påtagligt att vi ska åka iväg. En viss resfeber har nog infunnit sig, men det ser jag som ett gott tecken. Utöver att jag ska köpa mat osv. så sliter jag mitt hår i ett försök att minska på vikten. Just nu väger min utrustning knappt 20kg exklusive mat, gas och vatten. Nu bär jag inte allt på ryggen, då jag har allt från sex till nio kilo på mig beroende på situation. Jag föreställer mig att när jag bär som tyngst har jag nog uppåt 20kg i ryggan, vilket är nog så mycket med tanke på att vi ska göra exponerade kamvandringar. Dessutom råder det fortfarande viss tveksamhet i fråga om val av repsystem.

Jag kan dock meddela att det gick som smort när det gällde våra visumanskökningar till Elbrus. Dawe var och hämtade ut dem igår. Det är faktiskt mindre än en månad tills vi ska försöka nå Europas tak :)

Träning v24

Faktum är att det blev en lite bättre träningsvecka än vad jag förutspådde. Dock blev det en del fester, men det kan jag leva med :) Utöver vanlig träning så var jag ute med Mawa och Anvi i lördags och körde lite teknikträning i regnet. Det blev ett riktigt bra pass med firning, repklättring på prusiksnören och kamraträddning med z-hiss. Det gäller att vara förberedd fysiskt såväl som psykiskt och teknikmässigt.

Cykel till jobbet (må, on, fr)
Löpning 12 km i torsdags och söndags

En fråga, tre svar

I onsdags fick jag frågan varför man håller på med bergsbestigning. Jag blev ombedd att försöka sammanfatta svaret i tre ord. En ganska svår uppgift när man måste komma på dem snabbt. Svårigheten sitter inte i att hitta tre ord, utan snarare att hitta de rätta orden. Det är så mycket som ryms inom detta, så man vill hitta de där orden som på ett intelligent sätt fångar det allmängiltiga parallellt med det specifika. Efter att ha haft lite mer betänketid har jag kommit på de tre orden, och två är nya jämfört med det svar jag gav först. Med reservation för att inget är hugget i sten, så valde jag följande tre ord:

Frihet - Perspektiv - Utmaning

Samma gamla visa

I går var jag till Stockholm och ordnade med min visumansökning till Ryssland. I samband med detta så träffades hela Elbrusgänget, dvs. jag, Maer, Elbe och Dawe. Vi diskuterade upplägg och utrustning, bl.a. kom vi fram till att vi skulle ta normalleden med tanke på tiden. Intressant var också att se hur de båda damerna i sällskapet dissade massa saker jag hade på min utrustningslista. Det ska bli spännande att se vad de tar med och hur mycket deras packningar kommer att väga ;)
Nåja, det känns som om vi kommer att gå bra ihop, vi är en välbalanserad grupp.

För alla intresserade tänkte jag göra en kort sammanfattning om vad som behövs när du söker visum till Ryssland. Utöver inbjudan, vilket man kan få via turistbolag, så ska man ha med sig en underskriven bekräftelse om att man har reseförsäkring från försäkringsbolaget. Jag upptäckte detta ganska sent, men jag hann ordna en innan jag åkte. Man fyller också i ett formulär (som du hittar på denna sida), samt bifogar ett passfoto.

Du måste också lämna ifrån dig ditt pass under tiden de handlägger ansökningen. I vårt fall skulle visumen vara klara på en vecka, men vi får väl se. Grejen är att man måste komma och hämta ut visumet på ambassaden, så för de som har långt att åka kan det bli lite problematiskt. Dock behöver inte var och en åka och hämta sitt visum, utan det räcker med att en i sällskapet hämtar ut åt de övriga. Tur det, så slapp jag åka dit igen bara för att hämta upp ett visum.  Nåväl, hoppas att detta kan vara till någon hjälp ifall någon annan funderar på att åka till Ryssland.

Träning v23

Jag har tränat flitigt denna vecka. Det känns riktigt bra, speciellt som jag inte kommer att kunna träna lika mycket innevarande vecka. Det är ganska mycket på jobbet, och dessutom händer det mycket annat. Faktum är att det är olika avslutningsfester fem av veckans sju dagar. Konsekvenserna blir att träningen blir lidande.

Cykel till jobbet (må-fr)
Löpning 12 km i onsdags, torsdags och söndags
Styrketräning i fredags (60 min)

Jag - ett bergsklättraremo

Det är intressant att fundera på hur kombinationen av självbild och omgivningens förväntningar formar våra personligheter. Många gånger handlar livet om att förvalta och värna om en identitet, en stereotyp. I vissa fall är det extra viktigt att leva upp till myten om sig själv, dvs. en självuppfyllande profetia. Bra exempel på det är att äventyrare bara måste vara hurtiga och alltid visa tummen upp, och på samma sätt förväntas det poeter ska vara ångestdrivna. Samtidigt verkar det som om det följer med en uteslutningsmekanism till varje identitet, sportfånar brukar sällan vara kulturella, eller kulturnissar sportiga. Det här stör mig lite grann. Det stör mig också att det verkar förhålla sig så att äventyrare liknar sportfånar. Många professionella äventyrare verkar vara så reflektionslösa. Visst förekommer reflektioner, men oftast är de ganska begränsade och förutsägbara. Äventyren sätts sällan in i något större sammanhang, utöver själva bedriften. Det här är ett problem. Jag vill inte framstå som en aningslös sportfåne.

Går det inte att vara lite småpretto som äventyrare? Att skriva och recitera dikter, lyssna på Kent för texternas skull och gärna pimpla vin samtidigt som man uppbär alla traditionella bergsklättraregenskaper som hurtighet och en livsbejakande ingenting är omöjligt-inställning. Jag vill kunna förena båda dessa sidor; äventyr med självreflektion, att vara en sammansmältning av Gunde Svan och Kristina Lugn. Jag vill vara ett bergsklättraremo ;)

Castor och Pollux

Detta är namnet på två av de berg vi tänkt bestiga i Alperna. I fråga om den rena bestigningen så är de inte så svåra, utan graderade till PD. Utöver varsitt krux, så ska de inte erbjuda några dirketa problem. Dock är jag faktiskt minst lika fascinerad av namnet på bergen. Castor och Pollux är tvillingbröder, och de är faktiskt bördraparet som utgör stjärnbilden Tvillingarna.

Den mytologiska bakgrunden är den att de båda bröderna hade en gemensam mamma, men olika fäder. Pollux vars pappa var Zeus var odödlig, medan Castors pappa var en vanlig dödlig. De båda bröderna blev senare bjudna till ett dubbelbröllop där ett annat brödrapar skulle gifta sig, men det hände sig så att Castor och Pollux blev förälskade i brudarna och rövade bort dem. Detta ledde givetvis till en strid mellan de båda brödraparen, och i striden dog alla förutom Pollux som var odödlig. Men Pollux ville dela sin broders öde och gav frivilligt upp sin odödlighet. På så sätt kunde de båda bröderna återförenas genom att de varannan dag var i Olympen respektive Hades.

Jag älskar dessa antika berättelser, den julkalendern med stjärnbilder är fortfarande en personlig favorit. Jag kan inte låta bli att undra hur det kom sig att dessa båda berg fick namnet Castor och Pollux. Hur pass gamla är benämningarna? Vad kallades bergen innan de fick dessa namn? Faktum är att namnen i sig ger berget ett sammanhang. Det blir mer än bara berg. Det finns en historia, en berättelse kopplat till dem. På samma sätt är det med bergstrion Jungrau, Mönch och Eiger. Men det är en annan historia.

Snart, snart

På tisdag ska jag åka till Stockholm för att ansöka om visum till Ryssland. Faktiskt kommer hela gänget att träffas där. Utöver visumansökningarna, så är det tänkt att vi ska planera och diskutera förberedelser över en bit mat. Jag ser verkligen fram emot Elbrusgängets första träff. Det dröjer inte länge förrän vi sitter där på ett Aeroflotplan, och för min del blir det en förstagångsupplevelse.

I fråga om Alperna, så kan tyvärr inte Laze följa med pga. jobb. Det är synd, då han har erfarenheter av att klättra Breithornkammen och de antika tvillingarna. Nåväl, vi är fortfarande sex personer som ska klättra, så det råder inte manbrist i alla fall. Faktum är att det bara är 19 dagar till avfärd. Helt otroligt, det är ju snart!

Träning v22

Veckans träning består av lite blandad kompott, men helgens kajaktur är väl mest värt att notera. I övrigt så kan jag berätta att innevarande vecka inleddes med en ordentlig genomkörare på innebandyplanen. Jag och mina medspelare körde en match mot ett gäng killar i 18-årsåldern. Man skulle faktiskt kunna tro att vi skulle få storstryk, men vi stod upp riktigt väl. Det blev förlust med "bara" 2-1.

Cykel till jobbet (må-fr)
Löpning 12 km i torsdags
Kajaktur i fredags Tyrislöt-Missjö (45 min)
Kajaktur i lördags Missjö-Harstena-Källh (300 min)
Kajaktur i söndags Källh-Gräsmarö-Tyrislöt (120 min)