Vårplaner

Hepp, plötsligt händer det en hel del. Jörgen, Anders och jag ska faktiskt åka till Rjukan och gå en endagarskurs med Andreas Spak. För er som inte känner till honom, så är det en av Sveriges bästa isklättrare. Vi kommer att klättra med Spak på lördag v11 för att sedan kunna tillämpa det vi lärt oss på söndagen.

Sedan bokade samma herrar in en resa till Alperna över påsk. Det är is- och snöklättringsleden Couturier Couloir på Aiguille Verte som hägrar. Den här våren ser ut att bli en riktigt bra vår vad det gäller klättring.

Träning v8

En bra träningsvecka. Jag var rejält trött igår på kvällen efter flera dagars intensiv träning och klättring. Gympasset i fredags var grymt. Körde tungt och hårt.

I söndags hade jag också besök av Lena, och vi gick igenom samma saker som jag gjorde på klätterträffen för ett par veckor sedan, men denna gång koncentrerat till en dag. Tur att det var en läraktig elev.

Cykling till jobbet (må-ti,to-fr)
Vandra till jobbet i onsdags (100 min)
Styrketräning i tisdags och fredags (60 min)
Isklättring i lördags och söndags (240 min)
Totalt 580 min

Aiguille Verte

Jag har börjat snegla lite på den gröna toppen. Jag såg en dokumentär om en fransk klättrare som gjorde just denna tur. Det verkade vara en underbart vacker is- och snöklättring, i alla fall om man tar Couturier Couloiren (D). Eventuellt åker jag och Jörgen ned till påsk, och kör denna fina topp. Förhoppningsvis hinner vi med lite annan klättring också.

Kanadensisk byråkrati?!

Det märks att jag lämnar många spår på nätet som leder till Kanada. Om inte annat, så har Facebook noterat detta, vilket reklamen vid högermarginalen avslöjar.

När det gäller Yukon har det visat sig att det kan bli en mer byråkratisk historia än vad t.ex. Kirgizistan visade sig vara. I Kirgizistan är det pengar som talar, men när det gäller Kanada är jag rädd för att 300 spänn inte kommer att ge oss några gränstillstånd. Just nu har vi intensiv kontakt med den kanadensiska ambassaden. Mer info kommer i Yukon-bloggen framöver.

Träning v7

En bra veckas träning. Kanske inte så mycket i mängd, men däremot i intensitet och kvalité. Två bra pass med styrka och sedan två bra pass med belastningsträning.

Cykling till jobbet (må,to-fr)
Vandra till jobbet i lördags (100 min)
Styrketräning i torsdags och fredags (60 min)
Turskidor och pulka 45kg (110 min)
Totalt 420 min

Att dra pulka

Jag har precis redogjort för hur man kan rigga en pulka för alpin anmarsch i Yukon-bloggen.

Träning v6

Okej, jag ska sluta tjata om mina knän, och av den anledningen har jag beslutat att lägga ned innebandyn för denna säsong. Förhoppningsvis ska jag kunna återuppta denna ädla sport till hösten, men som det ser ut just nu måste jag acceptera min kroppsliga begränsning och vekhet.

Cykling till jobbet (må-ti)
Vandring med packning (32kg) till jobbet (100 min)
Alpinism i lördags (100 min)
Isklättring i söndags (50 min)
Totalt 310 min

I virustider

Och nej, jag ska inte prata om influensa, utan om hur saker sprider sig viralt på nätet. Idag delade en kompis en bild på Facebook via Stark Magasin, och till min förvåning var det en bild som jag själv en gång i tiden har photoshopat. Bilden gjorde jag till ett träningsinlägg.

Det var lite kul, tycker jag. Tyvärr, ställde jag in mitt fredagsfys pga. vissa viruskänningar ;)

Klätterträff

Nu till helgen ska jag hålla en klätterträff hemma hos mig. Enligt planerna ska det komma fyra intresserade som hoppas på att få lära sig de praktiska grunderna i alpinism och isklättring. På programmet står det kunskap om utrustning och grundläggande knutar, rephantering och replagsarbete, avancemang på glaciär, självräddning via self arrest och repklättring, kamraträddning ur glaciärspricka samt isklättring.

Det har blivit en del rekande och flängande för att hitta lämpliga platser att öva på samt lån av grejer. Tyvärr, känner jag att den där förkylningen som jag lyckats förtränga börjar göra sig lite påmind. Av den anledningen ska jag ta det lugnt med träningen, dricka te och inta sängläge med min surfplatta.

Träning v5

En bra träningsvecka. I fredags körde jag ett riktigt hårt styrkepass, och då menar jag hårt. Det är ovanligt att jag pressar mig till den grad att jag spyr, men det hände faktiskt i fredags. Nu kan man tycka att det är en konstig grej att yvas över, men för mig är det ett kvitto på att jag inte mesar runt när jag kör på gymmet i min ensamhet.

Utöver detta så blev förutsättningarna för långfärdsskridskor de bästa tänkbara under helgen. Eftersom det varit tö under några dagar, blev isen snöfri och spegelblank. Det var bara att ta tillvara på denna möjlighet. Alltså, ingen pulkadragning, men väl skrinnande.

Cykling till jobbet (må-on)
Innebandy i onsdags och torsdags (60 min)
Styrketräning i fredags (60 min)
Vandring med packning (30kg) till jobbet (100 min)
Långfärdsskridskor i lördags och söndags (150 min)
Totalt 520 min

Blankis

Idag var jag ut på Runn och skrinnade i en timme. Isen var riktigt fin. Eftersom det har töat under en period var isen helt snöfri och man kunde åka varsomhelst. Det är en underbar frihetskänsla att kunna ta ut en rikting och bara köra. Isen är inte riktigt lika fin som julen 2007, men jag kan absolut rekommender alla att passa på och skrinna nu.

Jag höll mig borta från de upplogade spåren, för att slippa allt folk. En härlig känsla när man är helt ensam på isen, och man hör hur den sjunger när den ibland sätter sig.

Sedan blev det ju också en timmes träning av mina gluteus maximus ;)