Träning v10

Det har varit en riktigt bra träningsvecka. Dock är det inte det som jag tänker skriva om idag, utan om en träningsform som verkligen har revolutionerat min träningsvardag. Jag pratar om excentrisk träning. Jag brukar ofta träna koncentriskt när jag är på gymmet, dvs. övningar där syftet är att dra ihop muskeln. Exempelvis som när jag lyfter upp en hantel. Att träna excentriskt innebär den motsatta rörelsen, dvs. att hålla emot hantelns rörelse nedåt. Denna träningsform är bra för muskeluppbyggnad + att den är utmärkt om man har muskelproblem, t.ex. inflammerade muskelfästen osv. Jag har haft problem med både en hälsena och ett knä. Genom att träna excentriskt har känningarna praktiskt taget försvunnit.   

Cykel till jobbet (må-fr)
Innebandy i måndags, tisdags och torsdags (60 min)
Styrketräning i onsdags och fredags (60 min)
Löpning i söndags (10km) 
Snöklättring i lördags

Till topps! /Joel

Kommentarer
Postat av: Robin Haag

Excentrisk träning låter intressant. Kanske man skall testa, hur förhåller du dig till vikten om man jämför vid en koncentriskt övning där man tränar samma muskel!?

2010-03-16 @ 07:46:46
URL: http://robinhaag.blogspot.com
Postat av: Joel

Om man kör bicepscurl ska man vara noga med att hålla emot hanteln på nedvägen, dvs. den excentriska fasen. Normalt sett är man starkare excentriskt, så om man bara vill träna detta kan man öka vikten jämfört med koncentriskt, men då kan det vara en idé att ha en medhjälpare, t.ex. vid benböj.

2010-03-16 @ 09:17:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0