Shopping spree

Under veckan som gått har jag haft ganska mycket tid till att gå och shoppa. Jag har i ett tidigare inlägg presenterat min inköpslista. Jag kan bara konstatera att den listan har kortats ned betydligt. Vad har jag då köpt? Jag har köpt lite smått och gott som:

Rep, Beal Joker Golden Dry 9,1mm, 60m. Repet är godkänt som enkel-, dubbel- och tvillingrep. Vikt ca. 3180 (53g/m)

Ryggsäck, Arcteryx Bora 80L (3190g). Jag behövde en större ryggsäck helt enkelt.

Skalbyxor, Tierra Tuolpa (579g). Hittade dessa jättefina byxor på rea.

Liggunderlag, Therm-a-rest Prolite Regular (475g). Ska komplettera en vanligt cellplast på Denali.

Flight bag, Osprey Airporter LZ 136L (379g). Fördelen är dels att ryggsäckens alla remmar osv. göms undan, dels att den kan användas som duffelbag till pulkan.

Värmeväxlare, Airtrim (37g). Ett bra sätt att värma inandningsluften, så att man inte blir nedkyld i onödan.

Snösäkringar (pickets), Petzl charlet snowtube 55cm (277g). Jag köpte två stycken. Snösäkringar behövs ibland vid exponerade kamvandringar och om man inte tänker använda sig av de fasta repen vid Headwall.

Sond, Ortovox 240 Economic (203g). En lavinsond är ett måste. Dels om det går en lavin, dels för att varna för glaciärsprickor.

Jumar, Petzl Ascension (198g). En repklättrare för er som inte vet vad en jumar är.

Strumpor, Sealskinz (65g). Strumpor med fuktspärr, dvs. det finns en goretexfodring.

Nalgeneflaskor, 1L och 0,5L (285g tillsammans) . Den större är till för vatten, den mindre är tänkt som kissflaska. Fördelen med Nalgene är att det går att hälla i kokande vatten i dem. En flaska med kokande vatten kan hjälpa till att värma/torka sovsäcken.

Karbin, Petzl HMS (78g). En lätt karbin med twistlock.

Det som stod på min lista, men som inte fanns inne var en spade av märket Black Diamond Deploy 7. Det får bli till en annan gång. Nåväl, ni förstår säkert att det blir till en ganska rejäl slutsumma för allt detta. Det landade på ca. 13000kr. Ibland önskar jag att jag vore sponsrad, men å andra sidan skulle jag missa den djupa tillfredsställelse det innebär att gå och köpa den där saken som jag har suktat efter så länge, och det med pengar som jag har harvat ihop under lång tid :)

Till topps! /Joel

Kommentarer
Postat av: Linus

Får man anta att ni planerar att inte använda er utav dom fasta repen vid head wall då?

2010-03-09 @ 20:50:07
Postat av: Joel

Det stämmer att jag funderar på att inte nyttja de fasta repen på Head wall, men det beror lite på min klätterkamrat och hur det ser ut på plats. Vi ska inte ta Bealrepet med mig, utan två glaciärrep på 30m.

2010-03-09 @ 21:49:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0