Isklättring på Oxberget

Igår åkte jag, Mawa och Anvi ut till Oxberget vid Djurmo för att klättra lite is. Till saken hör att vi har försökt komma ut under ett tag, men det har inte funkat. Denna helg var den sista helgen för att klättra på Oxberget, då det efter 1 mars blir fågelskyddsperiod. Vädret var helt ok, lite över nollan + lite dis. Isen var på sina håll och kanter lite porös. Det kom lite tallrikar (skivor av is) flygandes. Egentligen trodde jag inte att jag skulle kunna klättra så mycket, eftersom jag har problem med en armbåge, men när jag väl suttade yxorna i isen fanns det ingen återvändo. Vilken känsla! Upplevelsen + adrenalinet gjorde att jag nästan glömde bort smärtan.

Jag vill passa på och tacka Mats och Jan som också var vid Oxberget och klättrade. Vi fick klättra på deras rep, vilket var väldigt schysst. Nåväl, jag känner mig väldigt nöjd med dagen. Lite har jag fått blodad tand för klättring, så jag kanske ska åka till KFUM på onsdag och revanschera mig på inomhusväggen.

63° Nord

Så långt norrut ligger Denali. Det är ungefär på samma breddgrad som Umeå, men där upphör också likheterna. En skillnad är att Sverige värms upp av Golfströmmen. Det är helt enkelt kallare i Alaska.

En fördel med det nordliga läget är att det faktiskt är ljust under en stor period av dygnet. Vi kommer förmodligen göra vårt toppförsök dagarna kring midsommar, dvs. när det är som ljusast. Det förenklar arbetet en hel del. Man behöver inte fumla omkring i mörkret med endast pannlampor som ljus. Det är helt enkelt lättare med navigation och vägval. En annan fördel är att man inte behöver känna sig stressad att hinna till ett läger till en viss tid, alternativt kan man gå upp hur tidigt som helst, och det blir ändå snart ljust.

Att gå på pumpen

Det gjorde jag under min senaste tur. Det var när Denaligänet åkte till Jämtland som det visade sig att pumpen till mitt Primus Omnifuelkök läckte som ett såll. Eftersom bensin är det bränsle som man använder sig av på Denali, var tanken att vi skulle öka vår säkerhet i att hantera ett bensinkök. Dock måste det ha varit något fel med någon tätningsring. I normala fall betyder det här att man måste ställa in turen. Det säger sig självt att en vintertur är omöjlig utan kök. Som tur var hade Ulnä med sig pumpen till sitt kök, vilket räddade oss. Dock lärde jag mig en värdefull läxa. Kolla alltid upp att saker och ting fungerar innan man åker.

Jag reklamerade pumpen, och efter några mejl fram och tillbaka, så fick jag en ny pump. Ett plus i kanten för Primus.

Träning v7

Det var inte någon av mina bättre träningsveckor. Dels blev jag förkyld, dels hade jag en ganska hektisk vecka, bl.a. en kurs, som gjorde att jag missade några pass. Nåväl, arbetet inför Denali rullar på, men det berättar jag om i ett annat inlägg.

Cykel till jobbet (må, to-fr)
Innebandy i måndags och torsdags (60 min)
Styrketräning i fredags (60 min)

Plikt och lust

Den här veckans träning har blivit lite stympad pga. en lågintensiv förkylning. Det innebär att jag har missat ett par träningar. Faktum är att jag har haft svårt att motivera mig själv att träna på sistone. Dels är det ganska länge till Denali, dels har jag haft mycket annat att tänka på. Jag har varit i den här situationen förut, men då har jag tvingat mig själv att hålla min träning. Jag har tränat av plikt, och jag har trivts med vetskapen om att jag tvingat mig själv. Att jag har förmått mig att träna. De flesta brukar säga att man ska leta efter lusten att träna, men jag skulle säga att för mig är "pliktträning" ett bra sätt att förbereda sig inför berg. Tänk inte, känn inte efter, bara gör! På något sätt blir det ändå lustbetonat. Det är faktiskt ingen sport att träna när allt är roligt, när kroppen svarar och man känner sig stark och energisk. Alltså, när jag har svårt att motivera mig att träna, så kör jag på ren plikt tills lusten infinner sig. :)

Träning v6

En ganska vanlig träningsvecka. Jag kände av en lättare förkylning, så jag tog det ganska lugnt denna vecka. Det blev ingen löptur i helgen pga. detta. Dock var jag och spelade innebandy idag, och det kändes helt ok. Jag såg på lite fina klätterklipp på Youtube igår. Det är alltid inspirerande, speciellt för viljan att träna.

Cykel till jobbet (må-fr)

Artikel

Tänkte bara få passa på att skryta lite. Jag har faktiskt blivit publicerad, i friluftssammanhang, för första gången. Det är min artikel Vid världens ände som får vara med i Jukkasjärvi kyrkas jubileumsskrift (400-årsjubileum). Den heter kort och gott Jukkasboken och redaktör är Jan-Erik Kuoksu. Den dag då jag inte längre kan klättra höga berg, så kanske jag ska göra ett nytt försök att hitta stenen. :)

I'm lovin' it!

Nu har det verkligen börjat rulla när det gäller Denali. Det pågår just nu ett intensivt arbete i gruppen. Det är resor hit och dit, transporter och utrustningsfrågor. Det har visat sig att vi måste köpa den mesta maten på plats, eftersom USA:s Bioterrorism Act försvårar införsel av mycket mat - även frystorkad.

Att planera en så här pass avancerad expedition, kräver logistiska färdigheter i den högre skolan. På ett sätt blir man ganska matt när man tänker på allt som måste ordnas, fixas och kollas upp. Mejl skickas, mejl mottas, nya frågor kräver att nya mejl skickas, och innan man fått besked kan man inte göra annat än att avvakta. Det är ett lite tidsglapp i kommunikationen pga. tidsdifferensen.

Det är bara att inse; för att bli en alpinist, krävs det mer organisationsförmåga än mod. Är man bara en adrenalinpundare utan förmåga/vilja att administrera, så lär man inte komma långt i dessa sammanhang.

Träning v5

En bra träningsvecka. Jag kände mig lättare i kroppen än på mycket länge. Jag hade riktigt bra tryck i benen, något jag tillskriver ett par kilos viktnedgång. Under gympassen kände jag mig stark, och det är väl ett bra tillfälle att vara det. Däremot var jag ganska besviken på min egen insats när det gäller klättringen. Jag hade så dålig teknik + att jag var ovan, så jag fick ordentlig pump i underarmarna ganska omgående. Jag tog helt enkelt slut. Jag var tvungen att ge upp på vissa leder, inte för att det var tekniskt svårt, utan för att jag inte orkade klättra. Jag sa inga snälla saker om mig själv den kvällen. Dock förde det med sig något gott, och det var att jag nu blev mer motiverad till att klättra inomhus.

Cykel till jobbet (må-fr)
Löpning 10 km i söndags
Inomhusklättring i onsdags

Joljon Vader

En pryl som jag ska köpa inför Denali är en värmeväxlare/andningsmask. Det handlar helt enkelt om att kunna värma inandningsluften, för att undvika onödig nedkyning. Många som håller på med utomhussporter vintertid, nyttjar detta system. Värmeväxlare är inte en helt ovanlig syn bland alpinister. Det fabrikat som jag tänkt köpa är Airtrim, då jag vet att min lokala Intersportbutik säljer den. En annan fördel med masken är att kombinerat med balaclava och skidglasögon, så är man väl skyddad mot dåligt väder. Jag har ännu inte bestämt mig om jag tycker att det är en nackdel att man ser ut som Darth Vader, eller om jag ska bejaka the dark side of the force. ;)

Ett mejl

Jag tänkte lägga upp det mejl jag precis skickade till Denali-gänget. Dels för att det är bra att det är lättillgängligt, des för att visa på hur mycket det är att sätta sig in i, vad det gäller ansökningar och logistik.

------------------* * *------------------

Tjena gänget!

Nu börjar det dra ihop sig. Jag skickar ett mejl med några länkar och allmän info. Jag vet att de har länkats i andra mejl, men jag tänker att det kan vara bra att samla dem i ett och samma utskick.

Först och främst, här är en länk till Denali National Park.

Vi ska registrera oss via följande formulär:

Notera att vårt namn är Expedition Swedenali. Vi är fyra som åker. Vi ska ta West Buttress. Fyll i Talkeetna Air Taxi. Inresedatum 13 juni. Utresedatum 3 juli. Ledaren Joel ***.

Angående bokhäftet så får ni direktlänken här. Läs den - på riktigt! Det finns mycket nyttig info där.

Lite info om renhållningskraven.

I samband med ansökningen betalar man en depositionsavgift på 25$. Resterande 175$ (+10$ i parkavgift) betalar man på plats, dvs. Talkeetna Ranger Station. Detta är det tänkt att vi gör den 13 juni. Man måste boka en tid i förväg för att få en obligatorisk genomgång om klättringen i samband med att man betalar.

--------------------------
Men innan vi kommit så långt måste man ju fixa lite annat först. Bland annat måste man registrera sig online för vistelsen i USA. En länk till ambassaden för lite allmän info.

Eftersom Sverige ingår i Visa Waiver-programmet behövs inget visum, utan det räcker det med att man gör följande registrering.

--------------------------
Väl framme i Anchorage 12 juni (20.32), så ska vi anlita en Shuttle Transport. Vi blir hämtade på flygplatsen och körda till Talkeetna. Kostnad ToR per person är 160$. Jag är osäker på restiden, men den reguljära bussen tar 5h30m, så jag gissar på ca. 4 timmar.

Vi ser till att ha bokat tid på Talkeetna Ranger Station, så att vi kan betala och flyga ut till BC på Kahiltna-glaciären. Vi flyger med Talkeetna Air Taxi (TAT). Flygningen tar ca. 35 minuter och kostar 560$ ToR per person (+15$ BC-avgift).

TAT erbjuder annan service som förvaring av värdeföremål+annat. Utlåningspulkor 120x45x10 (kan vara bra att ha med egen "riggning", dvs. dragrep). Man köper också bensin av dem i BC.

Jag har inte varit i kontakt med TAT, men jag utgår från att vi kan flyga ut från berget så fort vi är klara, dvs. vi behöver inte vänta till 3 juli. För dem lär det ju inte spela nån roll.

Nåja, det var lite samlad info. Jag ska ta kontakt med TAT och Shuttle-bus. Vi måste också ordna med boende när vi kommer fram till Talkeetna den 12:e. Kanske kan något ordnas via TAT, på deras hemsida står det nåt om Bunkhouse (vad det nu kan betyda). Kolla upp era försäkringar! Själv ska jag kolla med Länsförsäkringar - för fjärde gången. Jag vill vara på säkra sidan. Jag tänker också ta en extraförsäkring via Svenska klätterförbundet.

Mycket nöje!

Inköpslista

Listan på grejer jag ska köpa till Denali har börjat bli ganska lång. Det ser ut som om det blir gröt under våren för min del. Nåja, det är en prioritering jag gärna gör. De grejer jag ska köpa är:

Storskor med inbyggda damasker
Värmeväxlare
Nalgeneflaskor
Ryggsäcksöverdrag

Några grejer som står på kanske-listan är:

Större ryggsäck
Snösåg
Dunvantar
GPS
Digital termometer
Saturationsmätare

Jepp, många grejer blir det! Och jag har säkert glömt en hel del.

Fyra månader

Sådärja, nu börjar det hända grejer på Denali-fronten. Resorna är bokade, och snart kan vi ansöka om klättertillstånd. Det verkar som om vi kör på Expedition Swedenali. Det börjar alltså bli dags för oss att boka med transporter från Anchorage till Talkeetna, och sedan flyget in till berget. Det är en hel del praktiska bestyr att ordna med. Dock blev jag påmind om att vi åker om lite drygt fyra månader. Fyra månader! Det är ju snart det!

Träning v4

En okej träningsvecka med bra pass på gymmet, men däremot blev det inget löppass denna helg. Anledningen till det är att jag var på tangokurs, och jag kan säga att jag var ordentligt trött efteråt. Och det berodde inte på den fysiska ansträngningen, utan på den långvariga koncentrationen. Det tar på krafterna att behålla fokus så länge. Att träna på att vara fokuserad kan jag nog ha nytta av på Denali :)

Cykel till jobbet (må, on-fr)