Försäkringar

Det är väl allom välbekant att det kan bli en kostsam historia om man behöver sjukvård eller annan akuthjälp i USA. Därför är jag extra mån om att vara ordentligt försäkrad. Under tidigare bestigningar har jag endast förlitat mig på min reseförsäkring via hemförsäkringen (Dalarnas länsförsäkringar). Den har varit heltäckande, då både sjukvård och hemtransport ingår. Dock har Svenska klätterförbundet en specialförsäkring för alla som ska klättra utomlands. Den täcker följande:

• Sjukvård.
• Hemtransport.
• Helikopterräddning & eftersök.
• Gäller i hela världen (max 6000m)
• Räddning & eftersök är begränsad till 100 000kr per skadetillfälle.
• Eftersök är belagd med en självrisk på 5000kr

Min reseförsäkring täcker allt, även helikopterräddning och eftersök, men det förutsätter att jag har skadat mig på något sätt. Jag får alltså inte ersättning om jag gått vilse eller bara kan ta mig från en plats via luften. Nu är väl det inget sannolikt scenario, men ändå. Hemförsäkringen har heller inget tak i höjdmeter. Men efter att ha pratat med Bo Andersson på försäkringsbolaget, rekommenderade han mig att lösa klätterförbundets försäkring, då det ändå rör sig om småsummor i sammanhanget. Om jag vore dumsnål skulle jag kunna nöja mig med reseförsäkringen, men då måste jag göra som killarna i Hipphipp, och hugga en isyxa genom handen för att slippa alla kostnader, vilket känns onödigt :)

Till topps! /Joel


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0