Ett mejl

Jag tänkte lägga upp det mejl jag precis skickade till Denali-gänget. Dels för att det är bra att det är lättillgängligt, des för att visa på hur mycket det är att sätta sig in i, vad det gäller ansökningar och logistik.

------------------* * *------------------

Tjena gänget!
 
Nu börjar det dra ihop sig. Jag skickar ett mejl med några länkar och allmän info. Jag vet att de har länkats i andra mejl, men jag tänker att det kan vara bra att samla dem i ett och samma utskick.
 
Först och främst, här är en länk till Denali National Park.
http://www.nps.gov/dena/planyourvisit/mountaineering.htm
 
Vi ska registrera oss via följande formulär:
https://www.pay.gov/paygov/forms/formInstance.html?agencyFormId=16355280
 
Notera att vårt namn är Expedition Swedenali. Vi är fyra som åker. Vi ska ta West Buttress. Fyll i Talkeetna Air Taxi. Inresedatum 13 juni. Utresedatum 3 juli. Ledaren Joel ***.
 
Angående bokhäftet så får ni direktlänken här. Läs den - på riktigt! Det finns mycket nyttig info där.
http://www.nps.gov/dena/planyourvisit/upload/English-2.pdf
 
Lite info om renhållningskraven.
http://www.nps.gov/dena/planyourvisit/upload/trashpolicy-2.pdf
 
I samband med ansökningen betalar man en depositionsavgift på 25$. Resterande 175$ (+10$ i parkavgift) betalar man på plats, dvs. Talkeetna Ranger Station. Detta är det tänkt att vi gör den 13 juni. Man måste boka en tid i förväg för att få en obligatorisk genomgång om klättringen i samband med att man betalar. 
 
--------------------------
Men innan vi kommit så långt måste man ju fixa lite annat först. Bland annat måste man registrera sig online för vistelsen i USA. En länk till ambassaden för lite allmän info.
http://stockholm.usembassy.gov/consulate/n2.html
 
Eftersom Sverige ingår i Visa Waiver-programmet behövs inget visum, utan det räcker det med att man gör följande registrering.
https://esta.cbp.dhs.gov/esta/esta.html
 
--------------------------
Väl framme i Anchorage 12 juni (20.32), så ska vi anlita en Shuttle Transport. Vi blir hämtade på flygplatsen och körda till Talkeetna. Kostnad ToR per person är 160$. Jag är osäker på restiden, men den reguljära bussen tar 5h30m, så jag gissar på ca. 4 timmar.
http://www.denalioverland.com/
 
Vi ser till att ha bokat tid på Talkeetna Ranger Station, så att vi kan betala och flyga ut till BC på Kahiltna-glaciären. Vi flyger med Talkeetna Air Taxi (TAT). Flygningen tar ca. 35 minuter och kostar 560$ ToR per person (+15$ BC-avgift).
http://www.talkeetnaair.com/index.html
 
TAT erbjuder annan service som förvaring av värdeföremål+annat. Utlåningspulkor 120x45x10 (kan vara bra att ha med egen "riggning", dvs. dragrep). Man köper också bensin av dem i BC.
 
Jag har inte varit i kontakt med TAT, men jag utgår från att vi kan flyga ut från berget så fort vi är klara, dvs. vi behöver inte vänta till 3 juli. För dem lär det ju inte spela nån roll.
 
Nåja, det var lite samlad info. Jag ska ta kontakt med TAT och Shuttle-bus. Vi måste också ordna med boende när vi kommer fram till Talkeetna den 12:e. Kanske kan något ordnas via TAT, på deras hemsida står det nåt om Bunkhouse (vad det nu kan betyda). Kolla upp era försäkringar! Själv ska jag kolla med Länsförsäkringar - för fjärde gången. Jag vill vara på säkra sidan. Jag tänker också ta en extraförsäkring via Svenska klätterförbundet.
 
Mycket nöje!

Till topps! /Joel


Kommentarer
Postat av: Linus

Bunkhouse skulle jag gissa fungerar ungefär som ett "dorm".. massa simpla bunkbeds/våningssängar i nåt simpelt rum. Tror alla som flyger med TAT får bo gratis där.

2010-02-05 @ 21:41:55
Postat av: Joel

Tack för klargörandet! Jag misstänkte att det var något liknande.

2010-02-05 @ 22:26:33
Postat av: Joel

För eget minne. Det går inte att nå Denali Overland via deras onlineformulär, har kontaktat Talkeetna Shuttle Service på [email protected].

2010-02-06 @ 13:37:48
Postat av: Joel

Mejlet kommer inte fram. Testar därför [email protected]

www.exposurealaska.com

2010-02-06 @ 16:22:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0