Samma gamla visa

I går var jag till Stockholm och ordnade med min visumansökning till Ryssland. I samband med detta så träffades hela Elbrusgänget, dvs. jag, Maer, Elbe och Dawe. Vi diskuterade upplägg och utrustning, bl.a. kom vi fram till att vi skulle ta normalleden med tanke på tiden. Intressant var också att se hur de båda damerna i sällskapet dissade massa saker jag hade på min utrustningslista. Det ska bli spännande att se vad de tar med och hur mycket deras packningar kommer att väga ;)
Nåja, det känns som om vi kommer att gå bra ihop, vi är en välbalanserad grupp.

För alla intresserade tänkte jag göra en kort sammanfattning om vad som behövs när du söker visum till Ryssland. Utöver inbjudan, vilket man kan få via turistbolag, så ska man ha med sig en underskriven bekräftelse om att man har reseförsäkring från försäkringsbolaget. Jag upptäckte detta ganska sent, men jag hann ordna en innan jag åkte. Man fyller också i ett formulär (som du hittar på denna sida), samt bifogar ett passfoto.

Du måste också lämna ifrån dig ditt pass under tiden de handlägger ansökningen. I vårt fall skulle visumen vara klara på en vecka, men vi får väl se. Grejen är att man måste komma och hämta ut visumet på ambassaden, så för de som har långt att åka kan det bli lite problematiskt. Dock behöver inte var och en åka och hämta sitt visum, utan det räcker med att en i sällskapet hämtar ut åt de övriga. Tur det, så slapp jag åka dit igen bara för att hämta upp ett visum.  Nåväl, hoppas att detta kan vara till någon hjälp ifall någon annan funderar på att åka till Ryssland.

Till topps! /Joel

Kommentarer
Postat av: Anonym

Verkligen sjukt var turist-ovänliga ryssarna är det här med att man själv måste fysiskt söka visumet. Visumet är nästan det som oroar mig mest på min planering för Elbrus då jag hört folk som fått springa där flera dagar innan det löste sig.

2009-06-11 @ 18:40:58
Postat av: Joel

Jepp, härligt med rysk byråkrati. Om det inte hade varit för att en i gänget jobbar i Stockholmsområdet, så hade jag blivit tvungen att åka två gånger. Jag kan bara tänka mig vilket besvär det är för någon i t.ex. Norrland.

2009-06-11 @ 22:59:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0