Att frysa in vintern

Winter is here!
 
Nåja, Winter is coming, kanske stämmer bättre. I år så är det ju lite speciellt. Jag preppar inte bara för en vanlig svenne-vinter, utan för en Antarktisresa som börjar om precis en månad.
 
Även om det nu är sommar i Antarktis, så ligger temperaturen mellan -20 och -35 C på 3000 meters höjd denna vecka. Jag kollade precis in vädret på mountain-forecast.com. Jag är ju en liten frusen lort, så jag behöver förbereda mig och acklimatisera mig för kylan redan nu. 
 
Jag lutar mig då mot en gammal beprövad metod som innebär att frysa in vintern. Jag har skrivit lite om det i ett tidigare inlägg. Det handlar om att bygga upp lagret med brunt fett. Utöver att det förbättrar ens tålighet mot kyla, så ökar min generella förbränning, vilket blir jättebra till Beach Antartica 2017.
 
Hur gör jag då? Några olika metoder jag kör med är att jag faktiskt inte har något täcke när jag sover. Jag har bara ett påslakan och sängöverkastet vilket är tillräckligt varmt för mig, men samtidigt blir jag inte bortklemad. En annan metod jag har är att jag inte sätter på någon värme i bilen, utan varje dag kör jag till och från jobbet i en hyfsat kall kupé. Motorn blir ju nöjd, eftersom jag inte leder bort någon värme därifrån. Dock var det riktigt kyligt idag, så framöver behöver jag nog köra på lite värme i alla fall - kanske.
 
En annan sak jag gör är att jag duschar kallt varje gång jag duschar. Alltså, inte hela tiden, utan först duschar jag som vanligt men jag avslutar alltid med att ta en rejäl kalldusch. Den sista metoden jag använder är att jag lägger in en isklamp i huvan på min hoodie, vänder huvan på insidan av tröjan så att isklampen ligger mellan skulderbladen fast inte direkt mot huden. Det blir lite av en köldväst.
 
Inbillning, eller inte, så upplever jag att jag har blivit tåligare mot kyla. Dock kanske jag har fått för mycket av det goda, då jag har börjat känna av en begynnande förkylning. Nu är det ju inte kylan i sig som gör en förkyld, men om man angripits av virus så kan nedkylning göra att immunförsvaret sätts ned vilket leder till att viruset får grepp om en.
 
Jepp, det gäller att hålla huvudet kallt om man inte vill vara en frusen liten lort!
 
Till topps! /Joel

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0