Vad naturen ger

Kanske är du en inbiten survivalist (överlevare) eller bara en naturintresserad person. Själv är jag det senare. Oavsett, så finns det så otroligt mycket i naturen som kan ätas och användas för medicinskt bruk. För den intresserade kan jag tipsa om sidan skogsskafferiet.se eller arméns överlevnadshandbok. Problemet är att det finns en flora [pun intended] av växter som går att använda. Givetvis är det bra om man känner till dem alla, men det är lätt hänt att man blir förvirrad.
 
Min taktik, som jag också använder på svampar, är att lära mig en handfull växter ordentligt. Det jag tänkte göra är att dela med mig av en lista på ätliga växter och medicinalväxter. De flesta av dessa känner alla till, och vet hur de ser ut, vilket är fördelen. Där det kan råda viss tveksamhet bifogar jag bild.
 
Ätliga växter
Bär - Blåbär, hallon, nypon, kråkbär, lingon. Mycket energi och lätt att få stora mängder. Lingon går också att plocka vintertid, men man får ju gräva fram dem först.
Ekollon och hasselnöt - Finns i södra Sverige. Äts direkt. Man kan också utvinna olja från t.ex. hasselnöt om man krossar och pressar massan. Enklast efter uppvärmning, men då tappar oljan lite av sin kvalité.
Harsyra - Både blad och blomma är ätbar. Smakförbättrare, men bör ätas med måtta pga. mycket oxalsyra.
Maskros - Rötterna grävs upp. Tvättas och skärs i mindre bitar. Lägg dessa i blöt 1-2h. Skölj sedan upprepade gånger.
Tall och gran - De unga skotten på försommaren kan ätas direkt eller krossas till en gröt. Gröna friska barr kan kokas till te. Ta lika stora delar vatten och barr. Koka i ca. 20-25 min.
Skägglav - Gör en asklut (koka laven med kolbitar från lövträd). Låt laven dra i luten 6-8h efter att askan har avlägsnats. Skölj ordentligt, upprepade gånger. Koka i 40 min.
 
Medicinalväxter
Aska - Mot magåkommor. Askan ska vara från björk, asp, men även gran och tall. Skrapa av den vita delen av askan och blanda med vatten. Drick blandningen.
Daggkåpa - För sårtvätt, bakteriedödande. Koka bladen i några minuter. Låt dra en kvart. Använd vätskan som sårtvätt.
Gråbo - Smärtstillande och bakteriedödande. Aktiva ämnen thujon, isothujon. Koka ihop en grötig bladmassa. Lägg på såret. Alternativt koka bladen som te och drick mot feber.
Kamomill - Mot feber, huvudvärk, smärta, magont, illamående. Aktivt ämne bisabolol, azulen. Koka blommorna och drick som te.
Kåda - Bakteriedödande. I t.ex. sår. Ren, färsk kåda från gran och tall smetas in i såret. Kådan ska vara klarvit.
Renlav - Bakteriedödande. Aktivt ämne usninsyra. Ej att blanda ihop med vitmossa! Torka laven och smula sönder direkt i såret. Lägg om förband.
Skägglav - Bakteriedödande. Aktivt ämne usninsyra. Torka laven och smula sönder direkt i såret. Lägg om förband.
Vitmossa - Bandage, svagt bakteriedödande. Ej att blanda ihop med renlav. Rensa och skölj i vatten. Ta bort rötterna. Torka. Vitmossa suger upp till 20 gånger sin egen vikt i vätska och används med fördel för bandage och vid menstruation. Många tror att renlav är vitmossa, men renlav är det som vi brukar ha i t.ex. adventsljusstakarna. Vitmossan är faktiskt mer grönaktig och återfinns ofta i lite blötare marker.
Genom att lära sig dessa fåtal växter, bär och nötter, så kan man berika sitt friluftsliv. Givetvis kan man lägga till ytterligare kunskap kring andra växter när man känner att man behärskar dessa. Dock är denna lista en bra start.
 
Till topps! /Joel 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0