En travers genom Europa

Berg bestämmer man inte över, det är bara att gilla läget. Redan i förra veckan ändrades ju planerna från Aiguille Verte i Chamonix till Mönch och Jungfrau, Bernese-alperna i Schweiz. Anledningen till det beslutet var lavinriskerna i Chamonix. På långfredagens eftermiddag åkte Joel, Anders och Jörgen söderut, och kom fram till flygplatsen i Genève sent på kvällen. Det blev en natt på flygplatsen och var sen meningen att bli ett tåg till Lauterbrunnen. Dock rapporterades för hög lavinrisk på Mönch och det blev till att lägga om planerna ännu en gång. Det fick bli Marseille istället. Den här alpturen är alltså numera klippklättring vid Medelhavet.
 
Det var ju inte riktigt vad resenärerna planerat för. Det saknas till exempel klättringsskor i packningen, och affärerna är förstås stängda under påskdagarna. Joel har rapporterat om att de hittat ett ställe att klättra på, tills nya klättringsskor kan införskaffas på tisdag. Tydligen ska det i alla fall fulcampas med tarp inatt, och sämre utflykter kan man ju göra under påskledigheten!
 
Själv har jag lämnat in min B-uppsats i psykologi idag. Den heter "Klättring - sensation seeking eller mindfulness?". Jag trodde att jag gjorde det lätt för mig genom att låta den inspireras av Joels återkommande motivering till varför man håller på med bergsbestigning/klättring. Kanske är den ett försök att förstå honom.... ;) Det blev lite stökigare än jag räknat med, men det har varit lärorikt, och jag kan dessutom glassa inför Joel med mina kontakter med klättringsprofiler som Corax och Calleberg. Roligt att de engagerat sig!
 
Mot nya höjder! /Kristina
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0