Hemmagjord ketchup

Jepp, det stämmer. Jag har pysslat med att göra hemmagjord ketchup. Nu undrar du kanske varför? Det har inte med kostnader att göra, utan som alltid handlar det om vikt. Eftersom jag är en ketchupälskare och vill gärna ha det på mina kokta makaroner, så har jag funderat på hur jag kan maximera mängden samtidigt som jag minimerar vikten.
 
Först och främst använder jag en påse för barnmat som behållare. Fördelen är att påsen är tålig, lätt och med skruvkork. Efter att ha tömt påsens innehåll, sköljer jag ur den och fyller på med ketchup.
 
Ett annat sätt jag nu testat för att spara vikt är att göra egen ketchup. Jag kollade upp lite recept på nätet och har testat lite hemma. Jag kom fram till en variant bestående av 2msk tomatpuré, 1tsk vitvinsvinäger, 1tsk strösocker, 1krm vitpeppar, och ½tsk salt. Sedan är det bara röra om. I en barnmatspåse för 130gr kunde jag rymma fem satser enligt receptet ovan.
 
Eftersom det är en mer "koncentrerad" form av ketchup, hoppas jag att det ska räcka längre. Vanligtvis brukar en sådan påse med köpesketchup räcka till ca. 4-5 måltider, men då brukar jag få snåla lite. 
 
Till topps! /Joel

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0