Föreläsning på Rotary

Igår höll jag ett föredrag för Rotary. Det var en s.k. lunchföreläsning, så jag hade endast 30 minuter på mig. Jag tyckte att det var spännande att prata om bergsbestigning i ett sammanhang av "utomstående". Tidigare har jag jag pratat inför grupper som hör till målgruppen.
 
Jag vet verkligen inte vad åhörarna hade för förväntningar, men jag antog att de flesta var måttligt begeistrade i alpinism. Därför var det en utmaning för mig att hitta infallsvinklar och perspektiv som var mer allmängiltiga samtidigt som jag skulle balansera detta med lite konkret information kring bergsbestigning.
 
Om jag får säga det själv, så blev det ganska lyckat. Det var många som ställde frågor och blev nyfikna på det jag höll på med. Nu kanske du undrar hur jag valde att lägga upp det. För det första undviker jag att frossa i faror och umbäranden. Jag vet att många gärna lyfter fram sådant för att visa på hur strapatsrikt det kan vara, men i detta sammanhang fungerar det inte. Syftet var att förklara min passion för bergen, inte att distansera publiken.
 
Sedan gällde det att hitta ämnen som alla kan relatera till. Alla kan vi förstå en passion, men även de dilemman man ställs inför, både på hemmaplan och på resande fot. Hursomhelst, så blev jag själv så inspirerad av att föreläsa om bergen att jag senare på eftermiddagen var otroligt motiverad när jag skulle köra ett pass på gymmet. Jag var så taggad att jag pressade mig mycket hårdare än vad jag har gjort på mycket länge.
 
Tack för det Rotary!
 
Till topps! /Joel

Kommentarer
Postat av: Kenneth

Jag hade gärna lyssnat på dig. Kul att det gick bra.

2012-11-06 @ 20:56:50
Postat av: Joel

Du får komma och hålla föredrag kring Aconcagua för dina medrotarianer i Falun ;)

2012-11-06 @ 22:52:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0