Rjukan



Igår kom jag och Jörgen hem från en kortare tur till Rjukan. Förhållandena har varit dåliga, så många isar var inte klätterbara. Dock gjorde vi Trappfossen (3-4 pitcher, WI4) som "uppvärmning". Det var ganska blött, speciellt i mittenlinjen. Det gick i alla fall riktigt bra, även om det var lite spännande på det vertikalt ihållande partiet. Isen var lite porös pga. vattnet, men det fanns partier som var torrare också. Efter Trappfoss gick vi upp till Krokan-området och gjorde Kjøkkentrappan (1 pitch, WI4). Det var fina förhållanden i området.

I lördags åkte vi upp till Ozzimosis-området, som vi hade hört skulle vara fint. Eftersom det var ganska mycket folk, så gjorde vi (vad jag tror) Årsdagen, för att sedan göra Svada, Klassisk 4 och slutligen Anakje. Samtliga isar var enpitchare.

Jag har nu skrapat ihop sex isklätterdagar (skyller på dålig vinter), men det känns skönt att jag har hittat tekniken igen. Jag pumpade inte ur en enda gång. Och trots de sämre förhållandena kan jag konstatera att alla timmar i bilen ändå var värt det.

Till topps! /Joel

Kommentarer
Postat av: Robin H

Hej!

Jag tänkte fråga dig, hur mycket svårare är Elbrus om man jämför med Jebl Toubkal? Vet en del om Elbrus men du har ju varit där :)

2012-03-06 @ 15:55:59
Postat av: Joel

Jag skulle nog säga att skillnaden är ganska stor. Dels har du höjden, dels har du tuffare klimat. Man får räkna med längre dagar och även om man inte brukar gå inknuten, så förekommer det glaciärsprickor i området (brukar vara markerade). Efter sadeln har du sockersnö som är jobbig att gå i. Men den största risken är väl åska. Några har tydligen strukit med på detta sätt. Elbrus skulle nog vara ett passande berg för din del, så det är bara att fråga om du undrar något mer.

2012-03-06 @ 18:19:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0