Kinkig med maten



Jag har tidigare skrivit om att jag upplever det där med mat på hög höjd som svårare och svårare. Förut kunde jag äta frystorkat måltid efter måltid och till det smält snövatten. Av någon konstig anledning har jag blivit känsligare med tiden. Frystorkat är en plåga, smält snövatten smakar pappersmassa/kofta. Givetvis är det höjden som spelar in. Faktum är att det börjar bli ett riktigt problem. Om jag inte kan äta och dricka som jag ska kommer jag inte kunna bestiga berg. För att råda bot på detta tänkter jag börja ta med mig god mat, t.ex. bacon, bröd, frukt och färska grönsaker. Problemet är bara att den väger lite mer än frystorkat. Detta kan kompenseras genom att bära med sig mindre mat. Jag resonerar som så att det är bättre att få i sig all mat även om det är färre kalorier, än att inte få i sig maten alls. När det gäller vattnet tänker jag smaksätta det med isostarpulver.

Det är också viktigt att ha "moralhöjare", t.ex. kaffe, Ballerinakex, turkisk peber, lyxig choklad som geisha osv.

Till topps! /Joel

Kommentarer
Postat av: Robin Haag

Jag testade torka bacon förra vintern och sedan dess har det alltid varit i väskan, det är min belöning, väger inte så mycket torkat heller!



Samt så inehåller de flesta frystorkade målen inte mycket protein alls och det behöver man ju massor, samt fett också på lägre höjd. Jag har aldig kört med de dyra sorterna utan har hållt mig till findus på bilden och så en sort på ÖB :D



När vi vandrade Salkantay leden till Macchu Picchu hade vi "mindre god mat" (inte äcklig) med oss och jag gick ner runt 5kg på 6 dagar ;) Grät nästan över att jag slängt ut saltet för att spara några gram, men man lär sig!



Du har helt rätt, hellre äta och bära lite tyngre än inte alls!

2012-03-21 @ 22:12:50
Postat av: Joel

Jag ska kanske testa att torka bacon. Det har jag aldrig gjort.

2012-03-22 @ 19:10:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0