Fuji



Jag tänkte berätta om det första "högre" berg som jag besteg (2004). Berget var Fuji (3776 möh) i Japan. Vid den tiden var jag ingen bergsbestigare, utan jag var i landet som en vanlig turist. Dock hade jag ganska nyligen sett ett reseprogram med Rickard Sjöberg när han besteg berget. Detta inspirerade mig och min dåvarande flickvän att göra detsamma.

Fuji är en utslocknad vulkan, och därmet fristående från omgivningen. Berget brukar ofta avbildas inom japansk konst, och inte bara för dess skönhets skull, utan även för att det har en speciell plats i det japanska medvetandet. Bestigningen kan delvis sägas vara av rituell karaktär. Japanerna brukar bestiga berget under natten för att stå på toppen på morgonen för att kunna hälsa solen välkommen. Japan brukar ju kallas för "soluppgångens land".

Bestigningen minns jag som ganska jobbig, men då var vi helt oförberedda (bestigningen var en impulshandling), så vi hade inte laddat upp helt rätt. Dessutom började vi från bergets riktiga fot. De flesta brukar ta bussen upp till startpunkten (station 5 på 2400m) mitt på berget. Detta är den vanligaste leden, Kawaguchiko på norra sidan. Eftersom vi var tidiga på säsongen var bara två av flera stugor öppna, men vi kunde i alla fall köpa de traditionella vandringsstavarna och få brännmärken på stavarna från de stugor som var öppna. I den högst belägna stugan fick vi lite nudelsoppa och sov i ett par timmar innan vi gick till toppen för att möta solen. Bestigningen som helhet var en oförglömlig upplevelse, och har ni någonsin vägarna förbi, tycker jag att ni ska bestiga Fuji, men ta för all del bussen till den "vanliga" startpunkten.

Till topps! /Joel

Kommentarer
Postat av: Kenneth

Tycker det är ett riktigt vackert berg, tillräckligt högt för att det skall vara en utmaning. Bra gjort!



Pergite!

2012-03-11 @ 15:12:12
Postat av: Joel

Tack, Fuji är verkligen ett vackert berg. Det var häftigt att hälsa solen välkommen :)

2012-03-11 @ 18:51:37
Postat av: AV

Har du det på film?



Hoppas ni kom iväg på annat, medan jag ligger nedbäddad.

2012-03-11 @ 19:46:08
Postat av: Joel

AV: Jepp, jag har det på film.



Vi kom inte iväg på något annat. Isläget är väl också lite tveksamt.

2012-03-13 @ 08:33:05
Postat av: AV

Då är det Fuji Film!

2012-03-15 @ 16:25:45
URL: http://villut.se
Postat av: Joel

AV: Höhö!

2012-03-15 @ 17:52:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0