Till världens ände

Jag och Kristina håller på att planera för vår gemensamma semester. Tanken är att vi ska åka upp till min familj i Norrbotten för att sedan åka och bestiga Kebnekaise. Går allt planenligt, blir det både syd- och nordtoppen. Efter det åker vi till Treriksröset och klappar på betongklumpen. Det blir första gången för Kristina, men tredje gången för min del. Avslutningsvis ska vi åka till Nordkapp för att ta oss ett dopp i Ishavet, och beskåda världens ände. Apropå, världens ände kom jag att tänka på en artikel som jag skrev för ett tag sedan. Den handlar om mitt försök att hitta en inskription gjord av J.F. Regnard 1681. I inskriptionen hävdar han att han nått världens ände, dvs. Nordkapp, men egentligen var han bara i Torne träsk.

2005 åkte jag till Torne träsk för att leta efter inskriptionen, men likt många innan mig, hittade jag den inte. Dock utmynnade det i en artikel som dels finns publicerad i Jukkas boken, (red) Jen-Erik Kuoksu (2009), dels är den publicerad på Utsidan. Inskriptionen är på latin, och lyder:

Gallia nos genuit, vidit nos Africa, Gangem
Hausimus, Europeamque oculis lustravimus omnem:
Casibus et variis acti terraque marique,
Stetimus hic tandem, nobis ubi defuit orbis

Gallien oss födde, Afrika oss såg
ur Ganges har vi druckit, och hela Europa besett;
efter skiftande öden till lands och till havs,
stod vi slutligen här, där världen tog slut för oss

Jag tänkte parafrasera med:

Sörlandet oss födde, norrskenet oss såg
ur Lule älv har vi druckit, och hela Lappland besett;
efter skiftande öden till lands och till havs,
stod vi slutligen här, där världen tog slut för oss

Till topp! /Joel

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0