Vältränad

Igår köpte jag Outsides specialnummer om träning. Utöver att jag är intresserad av träning, så fastnade jag för frågan på omslaget: "Är du vältränad?" Jag blev nyfiken på vad de menar att det innebär. Många av de personerna som presenteras i tidningen är mycket riktigt vältränade. Själv kan jag inte hävda att jag är vältränad, iaf inte enligt min egen definition. En axelinflammation och pollenkänningar håller mig tillbaka. Nåja, en intressant sak som jag läste om i tidningen var att personer som får bra testvärden på VO2-max (syreupptagningsförmåga i liter/minut) inte nödvändigtvis är bättre än de som har sämre värde på t.ex. löpning eller längdskidor. Speciellt inte om banprofilen är flack. Det som avgör prestationen i detta fall är mera hur pass bra man är på att ligga i närheten av sitt max. Jag som inte tränar för att bli en bra löpare kan absolut känna igen mig i detta. Jag har svårt att hävda mig i löpning, men däremot verkar jag vara bra tränad för att hålla på länge, och gärna i terräng (uppförsbacke). Det hänger givetvis samman med att jag är relativt lätt, pendlar mellan 72-74kg. Det tyder ju på att jag borde ha ett hyfsat VO2-maxvärde även om jag aldrig har kollat det.

Till topps! /Joel

Kommentarer
Postat av: K

Nu blir min mamma stolt! Clas Björling!

2011-04-10 @ 13:38:51
Postat av: Joel

Jajomän! Nog är det så, alltid!

2011-04-10 @ 14:11:13
Postat av: K

Mockfjärd rules!

2011-04-10 @ 17:55:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0