Språkpurism

Okej, jag erkänner att jag är en språknörd, och lite av en språkpurist. Givetvis är det engelskans inflytande på svenskan som jag ibland vänder mig emot. Att ett språk lånar från andra språk är naturligt och i fråga om svenskan, så består vårt ordförråd av fler lånade än inhemska ord. Dock hindrar det inte mig från att värna om svenskan. Till saken hör att jag inte är någon språkfundamentalist, utan jag använder själv engelska ord och uttryck, utan att översätta dem. Till exempel skriver jag sällan e-post, men däremot försvenskar jag stavningen av mail till mejl. Så dogmatisk är jag ;)

Nåja, inom klättringen förekommer det en massa engelska ord och uttryck. Ofta använder man dem i avsaknad av något bättre. Några ord som jag tänker på är scrambling (klättring som kräver hjälp av armarna men inga rep/säkringar), bouldra (klättring på stora klippblock) och move (att göra en klätterförflyttning). Jag har varit inne på detta förr och fått förslag sedan tidigare.

Scrambling skulle jag kunna tänka mig att översätta till blockning, dvs. då man rör sig bland stenblock.
Bouldra vill jag översätta till bumla av bumling (stort stenblock).
Move kan förvisso översättas till förflyttning, men det är för långt. Ett gångbart svenskt alternativ lär nog vara av samma längd, så kanske en flytt

Givetvis finns det många andra engelska ord/uttryck. Presentera gärna orden, och tänkbara svenska översättningar i kommentarerna.

Till topps! /Joel

Kommentarer
Postat av: Språknörd 2

Här får du några fler onödiga engelskord:



pinch

big wall

on sight



och framför allt:

the sharp end



Jag har många förslag på just det sista. :)

2011-04-13 @ 15:58:12
Postat av: Två yxor

pinch: Klämgrepp, nyp

big wall: Storvägg

on sight: direktklättring

the sharp end: Nervänden

2011-04-13 @ 17:47:34
URL: http://villut.se
Postat av: Joel

Språknörd 2: Ah, the sharp end. Ska fundera på det, men den skarpa änden kan ju fungera.



Två yxor: klämgrepp känns fräscht. Storvägg är ju nästan vedertaget. Direktklättring kan misstolkas.

2011-04-13 @ 21:05:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0