Pompe igen



Jaha, nu är diskussionen kring Annelie Pompe igång igen på Utsidan. För er som inte vet vad det handlar om, så åker hon i dagarna till Everest för att som första svenska kvinna försöka bestiga det utan syrgas. Det är ett led i att bli den som har varit högst och lägst (fridykning) utan extrasyre. Många är de som misstror hennes förestående expedition. Dels för att hon har hjälp av sherpas, dels för att hon har tillgång till syrgas (även om tanken är att inte behöva använda det).

I normala fall skulle inte ett sådant bestigningsförsök väcka så mycket reaktioner, men till saken hör att hon tappade väldigt mycket i trovärdighet i och med att hon hävdade att hon gjorde en lyckad bestigning av Shishapangma. Dock visade det sig att hon inte alls varit upp på någon av topparna (ja, det finns några olika). Väl konfronterad med detta begick hon ett taktiskt misstag. Istället för att göra en pudel, så intog hon försvarsställning och blev stundtals otrevlig. Tyvärr kastar denna händelse en skugga över hennes nuvarande försök att bestiga Everest. Själv är jag av den åsikten att hon gjorde en rad fel i fråga om Shishapangma, men ingen är ju ofelbar. Nu får hon en chans att visa vad hon verkligen går för, och jag hoppas att hon tar den.

Till topps! /Joel

Kommentarer
Postat av: Två yxor

Ja, bara att önska lycka till med den stil hon nu föredrar. Hoppas hon läst in sig på berget och inte litar på någon som säger att sydtoppen är toppen...

2011-04-02 @ 18:00:31
URL: http://villut.se
Postat av: Joel

Hon har förhoppningsvis lärt sig av sina misstag. Man kan iaf inte beskylla henne för att ge upp :)

2011-04-03 @ 07:31:49
Postat av: Andreas Ribbefjord

Råkade springa på ett SVT-reportage från 2008 med Pompe i biroll:



http://svtplay.se/v/1466908/oppet_arkiv/himalaya_-_varldens_tak



Namche bazar, Cho La-passet, Kala Patthar, Island Peak.

2011-04-27 @ 10:45:29
URL: http://www.ribbefjord.se/
Postat av: Joel

Andreas: Jag minns att jag sett ett resereportage med henne och en kille. De beskrev just hur det var att vandra i Himalaya och att sedan bestiga Island Peak. Jag minns också att jag inte kände att de hade 100% koll på läget, bl.a. tuggade de diamox istället för ordentlig acklimatisering. De rådde folk att köpa begagnad klätterutrustning i Nepal! Det är väl inget råd jag skulle ge. Dessutom kom de inte upp på ett curlingberg som Island Peak. Nåja, jag tror att detta var hennes första erfarenhet av hög höjd och alla har vi ju varit nybörjare.

2011-04-30 @ 22:04:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0