Eiger



Mer specifikt, Eigers nordvägg, inger respekt. Alla som vet lite om klättring känner till denna klassiska vägg. Det finns en rad böcker skriva om den + en del filmatiseringar, bl.a Nordwand. Det var inte förrän 1937 som en tysk-österrikiskt klättrarlag lyckades bestiga Eigers nordvägg. Nu ligger det en bit bortom min egen förmåga att göra denna bestigning, men på ett sätt kan men se detta inlägg som en aviktsförklaring - en viljeyttring. Jag är inte redo för Eiger, långt ifrån, men någon dag kanske jag har kunskapen, erfarenheten och modet att ta mig an denna beryktade nordvägg.

Till topps! /Joel


Kommentarer
Postat av: Anvi

Jag kan inte ens föreställa mig hur många frukost på sängen, blommor och chokladaskar du måste lägga in i förhandlingarna för Eigers nordvägg. Eller ligger detta i strategin att gå ut hårt med prutmån inför Kinnekulle eller liknande?

2010-09-30 @ 14:27:10
URL: http://villut.se
Postat av: Joel

Anvi: Nu förstår jag inte hur du menar. Eiger är ju knappt ett berg, ju. Det är inte ens ett 4000+, så höjdmetrarna har jag skrapat ihop sedan länge. Dessutom är ju bestigningen jämförbar med en promenad i parken (ok, nu sa jag bara så för att lägga ut dimridåer, försök att spela med) ;)

2010-09-30 @ 17:07:43
Postat av: Robin H

Såg en film om Eiger, var nog Nordwand som du nämnde. Var faktiskt bra.

Tänkte också fråga vad du tycker om KFUMs klätterhall i borlänge?

2010-09-30 @ 17:51:26
URL: http://robinhaag.blogspot.com
Postat av: Joel

Robin: Ja, visst är det en bra film. Klätterhallen är helt ok. Man kan både topprepa och bouldra.

2010-09-30 @ 18:19:11
Postat av: Anvi

Joel: Nä under 4000+ räknas väl knappt in i berg. En kulle eller höjd i landskapet. Har för mig att man kan topprepa Eiger så den blir i princip som en lång klättervägg. Dessutom har väl knappast någon dött där. Nordwand är ju en spelfilm. ;)



Robin: En del av lederna är bultade så du kan köra lite ledklättring inomhus. Medtag egna 4-5 quick draws.

2010-09-30 @ 18:53:28
URL: http://villut.se
Postat av: Kristina

@ Anders: Han sa något om att jag kunde få säkra, ska jag tro på det? Dessutom verkar han ha glömt farlighetsvariabeln, när han hävdar att det räcker med att ha skrapat ihop 4000 vanliga höjdmetrar. Jag kommer att hänvisa till paragraf 19. ;)

2010-09-30 @ 21:15:07
Postat av: Robin H

Tack för tipsen! Ska definitivt testa hallen när jag kommer upp till dalarna igen. Ska ta det röda kortet snart så jag också får ledklättra, verkar spännande.

2010-10-01 @ 09:49:59
URL: http://robinhaag.blogspot.com
Postat av: lovisa

läcker bild

2010-10-01 @ 10:02:45
URL: http://lavitadilovisa.blogg.se/
Postat av: Anvi

Kristina: Nä nu läste du fel i kontraktet. Paragraf 22 var det.

2010-10-01 @ 10:49:12
URL: http://villut.se
Postat av: Joel

Robin: Det är häftigt att ledklättra.



Lovisa: Tack!



Anvi: Ah, paragraf 22, a.k.a. Moment 22.

2010-10-01 @ 17:05:24
Postat av: Anonym

Om man inte vill riskera livet på nordväggen så finns ju alltid Mittellegi Ridge...en av de finaste kamklättringarna i Alperna

2010-10-01 @ 23:12:00
Postat av: Joel

Okänd: Ja, det skulle också vara en nog så häftig upplevelse. Dock är det osäkert om jag någonsin kommer att känna mig redo för att ge mig på Eigers nordvägg. Det får framtiden utvisa. :)

2010-10-03 @ 10:39:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0