Seven summits?

Många är de som undrar om jag ska göra Seven summits. En naturlig fråga med tanke på att jag har bestigit fyra av sju samt att jag planerar för det femte berget. Och visst finns det en tanke med vilka berg jag har bestigit. Men jag har sagt det förut; jag har faktiskt inte Seven summits som ett uttalat uppnåendemål, utan som ett strävansmål. Om jag ser att det finns möjligheter för mig att göra alla sju bergen inom ramarna för mina förutsättningar, så vill jag absolut försöka. Dock är det troligaste att jag inte kommer att ha möjlighet att genomföra de sista två-tre bergen pga. olika faktorer. Det handlar inte bara om finansiering, utan om mitt vardagliga liv som familj och jobb.

Nåja, drömma kan man alltid göra :)

Till topps! /Joel

Kommentarer
Postat av: Anvi

Haha, det skall vara en lärare till att dela in sina framtida planer i uppnåendemål och strävansmål (de sista ofta bortglömda av lärarna). Läst liiite för många styrdokument från skolverket? Hur blir det då med betygskriterierna?



Följande har läckt ut från skolverket om den nya kursen Alpinism A 100p:



F:

Förutom att inte uppnå kriterierna för E: Fatalt fall!



E:

Alpinisten tar sig med viss hjälp mot toppen. Inhyrd guide får anlitas och i förekommande fall följas.

Alpinisten visar viss kunskap om berg, väder, klättertekniker och säkerhet.



D:Alpinisten uppfyller huvuddelen, men inte alla kriterier för C.



C:

Alpinisten visar säkerhet och självständighet i sin väg mot toppen.

Alpinisten visar god självkännedom om sin egen förmåga och kunskapsnivå. Förstår själv när omständigheterna är sådana att man bör ändra planer, t ex vända.

Alpinisten förstår skillnaden på olika klätterstilar, svårighetsgrader, räddningsmetoder och utrustning.

Alpinisten förstår skillnaden mellan vedertagen fakta och allmänna åsikter inom alpinism, t ex i säkerhetsfrågor.

Alpinisten väljer inte alltid den lättaste vägen.



B: Alpinisten uppfyller huvuddelen, men inte alla kriterier för A.



A:

Alpinisten visar fantasi och nytänkande i sin väg mot toppen.

Alpinisten väljer med säkerhet mellan olika metoder och tekniker. Valet motiveras och problematiseras med säker argumentation.

Alpinisten visar initiativförmåga, ansvar och ledarskap på berget.



2010-10-24 @ 00:22:32
URL: http://villut.se
Postat av: Joel

Haha, skoj! Fint med lite kriterier. Nu ska jag sätta mig och göra en matris över en höghöjdsuppgift, bara :)

2010-10-24 @ 08:01:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0