Riktiga alpinister

Nu ska vi snacka riktiga alpinister, och inte de vanliga äventyrarna likt Fredrik Sträng. Faktum är att de riktigt duktiga klättrarna håller en nivå som vanliga svenssons inte ens kan greppa, och därav blir det mediala intresset svalt. Dock tänkte jag i detta inlägg lyfta fram några av Sveriges främsta alpinister. Om jag råkar glömma någon som ni anser förtjänar en plats, så får ni gärna skriva en kommentar.

De fyra jag presenterar har alla klättrat svåra tekniska leder i Alperna, bl.a. har de gjort alla, eller flera av de sex klassiska nordväggarna i Alperna (Piz Badile, Cima Grande di Lavaredo, Le petit Dru, Grandes Jorasses, Eiger och Matterhorn). Att klättra på denna nivå är något som jag bara kan drömma om. Nåväl, här kommer några av Sveriges främsta alpinister:

Krister Jonsson, kanske Sveriges främste alpinist. Har gjort alla sex nordväggar.

David Fält, har bestigit Eiger + en rad andra tuffa bestigningar.

Mats Holmgren, har gjort ett flertal av nordväggarna.

Olov Isaksson, har gjort fyra av sex nordväggar.

Till topps! /Joel


Kommentarer
Postat av: Hagdahl

Mhmm, frågan är om Johansson kommer att sälla sig till Isaksson och Jonsson, eller blir det svensson? ;)

2010-10-21 @ 20:55:43
Postat av: Joel

Jag vill sälla mig till de riktiga alpinisterna. :)

2010-10-21 @ 22:50:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0