Nästa projekt



Vanligtvis brukar jag vara snabb med att hitta ett nytt projekt när det gamla är avslutat. Dock inte denna gång. Egentligen har inte problemet varit att komma på nya utmaningar, då jag har sneglat på både Carstensz och Vinson. Faktiskt har jag börjat göra lite mindre efterforskningar kring båda bergen, men med ganska nedslående resultat. Det är helt enkelt otroligt dyrt och krångligt att göra något av bergen. När det gäller Carstensz, så verkar det omöjligt att genomföra på ett självständigt sätt, dvs. inte kommersiellt eller guidat. Förvisso skulle jag kunna göra som på Kilimanjaro, dvs. att jag köper en plats på en expedition, men att jag bär allt själv, lagar min egen mat och inte låter guiderna curla mig upp till toppen. Jag kan nog spara ihop de 70 000-90 000 som krävs till sommaren.

Vinson däremot går att klättra självständigt, men det är fortfarande en kostsam historia. Vi pratar om 140 000-180 000 bara för att bli utflugen till berget. Dock ingår det en räddningsförsäkring i denna kostnad. Förvisso finns det ett sätt att komma undan flygkostnaden, och det är att skida in till berget från kusten. Men då måste man hitta en båt som tar en dit. Därefter måste man skida 60 mil, bestiga berget, och skida tillbaka. Det blir en helt annan logistik + att det krävs att man kan avsätta uppåt tre månader för projektet.

Det känns som om både Castensz och Vinson ligger utom räckhåll för en självständig klättrare som jag. Av denna anledning har jag börjat fundera på att återuppta ett gammalt projekt: att skida Grönland. Detta skulle jag kunna genomföra under sommaren 2011, samtidigt som det vore en bra erfarenhet ifall jag skulle få för mig att skida till Vinson :)

Till topps! /Joel  


Kommentarer
Postat av: Mattias

Min länk till din blogg heter fortfarande "Att korsa Grönland" som var det namn som den automatiskt fick via RSS när jag sparade den. Roligt att det kanske blir aktuellt igen. :-)

2010-08-23 @ 08:59:07
Postat av: Joel

Det lutar faktiskt mer och mer åt Grönland, speciellt som jag just fick besked om att flygarrangören ville ha 30 250$ bara för att flyga ut en till Vinson. Dock är Carstensz fortfarande ett möjligt projekt till sommaren.

2010-08-23 @ 19:33:23
Postat av: Linus

Fast det maste ju finnas massor av andra berg som lockar till nasta sommar.. mer an Carstensz. Eller?



Men Gronland e ju inte helt fel det heller. Kombo med nagra mindre bestigningar kanske? ;)

2010-08-24 @ 02:43:38
Postat av: Joel

Linus: Förvisso, Matterhorn står ju kvar på min lista, och flera andra 4000+berg i Alperna. Grönland skulle vara mitt stora projekt för framtiden.

2010-08-24 @ 09:17:28
Postat av: Kristina

A word of advice: alternativ nr 3. Jag gjorde en gallup och alla tillfrågade höll med!

2010-08-28 @ 15:27:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0