Seven summits

Eftersom jag har bestigit Aconcagua och Elbrus, och jag planerar för Kilimanjaro i oktober och Denali i juni-10, så är det många som undrar om jag siktar på att göra Seven summits. Mitt svar brukar oftast vara att jag inte har några sådana planer. Inte för att jag inte vill, eller att jag inte skulle kunna klara av det, utan anledningen till det är ekonomisk. Grejen är att jag har fattat ett principbeslut som säger att jag inte ska vara sponsrad, och därigenom har jag effektivt diskvalificerat mig själv från Seven summits. Men det betyder inte att intresset inte finns.

Av ren nyfikenhet gick jag in på sajten 7summits.com för att kolla vad det skulle kosta att bestiga de tre övriga topparna, dvs. Mt Everest, Mt Vinson och Carstensz Pyramid (Puncak Jaya). Visserligen pratar vi om helt ordnade expeditioner där allt förutom flygresan till respektive startpunkt ingår. Nåväl, vill du bestiga Everest kostar det $34040 (241000kr), Vinson är lite billigare $31500 (223000kr), men Carstensz är rena rama budgetberget på "bara" $12500 (89000). Alltså, de tre sista bergen skulle gå på 553000, och då återstår resekostnaden.

Ganska snabbt inser man att utan sponsor är det nästan omöjligt. Teoretisk sett kan jag ju spara ihop pengarna, men vi pratar ett decennium av fattigdom. Och det är det inte värt. Därför tror jag inte jag kommer göra Seven summits, men samtidigt ska man aldrig säga aldrig. Ordnar man med det mesta själv, så kanske man kan få ned kostnaderna till rimliga nivåer, så osvuret är bäst ;)

Till topps! /Joel

Kommentarer
Postat av: Linda

Jag lovar att vara din personliga kock, sherpa, fotmassör, räddare i nöden eller vad som helst om du gör Everest eller Vinson.. ;)

Panta burkar, vinn på triss eller sälj jultidingar. Komigen nu Joel!

2009-09-02 @ 21:36:07
Postat av: Joel

Hahaha! An offer I can't refuse :)Jag ska absolut ta mig en funderare efter Denali. Jag har ju i alla fall ordnat en sherpa redan ;)

2009-09-02 @ 21:58:18
Postat av: Linus

Fast så dyrt som $34,000 behöver det inte vara för att försöka sej på Everest. Kanske om man behöver köra nå slags "all inclusive" paket, med en mindre armé av sherpas och guider som gör allt förutom att dra dej upp för berget. Ibland även det.



Att köpa in sej på någon annans permit kanske e lite väl knepigt om man inte har kontakter, men SummitClimb.com har jag för mej erbjuder något slags bas-paket kring $8000. Sen tillkommer ju givetvis en hel del annat, men bra mycket mindre än $34,000 tycker jag man borde kunna klara.



Fast sen är väl frågan om man överhuvudtaget vill lägga dom summorna för att, om man nu klarat sej så pass bra att man faktiskt är där uppe när väderfönstret glimtar till, få vända tillbaka för att man står i kö på 8500meters höjd och inte kan göra något åt det.



Då måste det väl finnas en hel massa andra berg som visserligen inte heter Everest, men som erbjuder liknanade utmaningar om inte större. Klättertekniska utmaningar då.



Eller försöka sej på Everest på hösten. Fram till mitten av 90-talet skedde ju trotsallt nästan lika många lyckade försök på hösten som på våren.



Nu blev det lite väl lång kommentar såg jag.. oh well ;)

2009-09-03 @ 06:14:27
Postat av: Joel

Visst har du rätt Linus. Dels går det säkert att göra mycket billigare, dels finns det ju andra berg att lägga pengarna på istället. Men lite som jag skriver i inlägget, så tror jag inte att jag nånsin kommer upp på Everest, men man ska å andra sidan aldrig säga aldrig.

2009-09-03 @ 18:42:44
Postat av: Löparn

Vi kan vattna dina blommor - bara du ger dig upp på de där bergen.

2009-09-03 @ 20:22:58
Postat av: Joel

Hmm, en veritabel lobbyverksamhet...

2009-09-03 @ 22:36:56
Postat av: Ylva

Klart du ska!

2009-09-05 @ 09:58:55
URL: http://ylvans.blogspot.com/
Postat av: Joel

Ylva: Om du tycker det, så måste jag ju ta det under allvarlig övervägning ;)

2009-09-05 @ 11:46:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0