Syltraversen

Jag tänkte berätta lite kort om den klassiska alpina tur som vi har planerat till mellandagarna. Det är Denali-gänget som ska genomföra denna bergsklättring som en övning inför de Nordamerikanska äventyren till sommaren.

Själva toppdagen brukar oftast utgå från Sylstationen. Från stationen fortsätter man söderut ca. 4km. Man tar riktning mot de tre tempelpinnacklarna (pinnakle=spetsig klippformation). Insteget börjar lite till höger för att sedan komma upp på vänstra sidan om pinnakeln. Det är medelsvår klättring, med eventuellt löpande säkringar. Vid toppen finns det bultar för nedfirning. Därifrån firar man ca. 15m ned till första haket. Väl där nere finns det bivackplatser. Att hitta vägen är inget problem efter detta. 
 
Pinnakel två och tre innebär enklare klättring, eventuellt löpande säkringar. Efter tredje pinnakeln kommer en kam till Templet (1728) och Storsola. Lite luftig och bitvis exponerad. Fortsättningsvis är det en ganska enkel kamvandring runt ryggen. Det förekommer inga krux förrän man når Sylhammaren på Djävulskammen. Hammaren ska man klättra nära stupet mot Sylglaciären, kräver kanske säkringar. Om detta inte går kan man runda hammaren till vänster och göra en lite större lov in på norska sidan. 

Efter Syltoppen (1761) är det en enklare kamvandring till Lillsylen (1702), där man sen tar riktning mot Vaktklumpen, och därmed slutar denna klassiska tur.

Till topps! /Joel 


Kommentarer
Postat av: Viktor

Hej Joel!



Låter som en spännande tur! Jag och en kamrat gick syltraversen i sommras, fick dock vända vid Sylhammaren p.g.a uruselt väder. Kvällen före gick vi upp på första pinackeln och rekade, och vad jag kunde se så sitter det inga bultar för nerfirning från första pinackeln, men det går säkert bra ändå. Kammen direkt efter Storsola 1728m är ganska exponerad och smal, speciellt ett hak. Vid Sylhammaren sitter en bult, ungefär i mitten, vi prövade trots vädret slå en vänsterlov mot norge som du beskriver, men berget var väldigt ruttet och blött där, dock så är det nog inga problem på vintern! Lycka till!

2009-12-03 @ 11:08:38
Postat av: Joel

Tack Viktor för ditt inlägg! Det är alltid mycket värdefullt att få info från nån som varit där. Ja, det kommer nog att bli en riktigt spännande tur :)

2009-12-03 @ 17:16:24
Postat av: Adolphson

Sylarna! Det är ju mina bakfickor. På östra sidan av storsylen finns en fantastisk liten lägerlats på inte allt för hög höjd, enär jag inte är någon bergsbestigare. Hittar du dessutom en förlorad kartmätare blir jag glad.

2009-12-03 @ 19:54:29
URL: http://f-adolphson.blogspot.com
Postat av: Joel

Noterat! Ser jag en kartmätare, vet jag att den är din.

2009-12-03 @ 23:05:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0