Många grejer blir det

Jag går just nu igenom alla grejer jag ska ha med till Jämtland. Det blir ganska mycket grejer. Utöver min personliga utrustning och klädsel, så ska jag ha pulka, två par skidor och ett par snöskor med mig. Vinterutrustningen ska också med, vilket innebär spadar, snötältpinnar och vindsäck. Sedan ska ju klätterutrustningen med, och eftersom det är en mixad klättring, så måste jag ta med säkringar för klippa såväl som snö och is. Att göra Jämtlandstriangeln och Syltraversen vintertid kräver sin utrustningslista. Jag vågar inte ens tänka på hur mycket allt väger, men eftersom jag har pulka är vikten underordnad. Nåväl, jag ser verkligen fram emot denna tur. Det kommer att bli en tuff tur på många sätt; fysiskt krävande, psykiskt påfrestande och tekniskt utmanande.

Men man måste bara älska utmaningen!

Till topps! /Joel

 


Kommentarer
Postat av: K.

Ja, det är ju SÅ imponerande med grejer....eller hur?!? Kul att du ställde upp allt det där på bilden precis utanför huset på Polhemsvägen, bara för att ta bild till bloggen. Ambitiöst! ;)

2009-12-14 @ 15:42:52
Postat av: Joel

Ja, vad gör man inte för sina läsares skull ;)

2009-12-14 @ 15:55:35
Postat av: K.

En närbild på stighudarna, får man önska det!?!

2009-12-14 @ 16:03:56
Postat av: Joel

Tyvärr, det är alltför privat...

2009-12-14 @ 17:13:31
Postat av: Mårten

Hejsan,



Fin blogg. Det var jag som precis kommenterade Syltraversen på Utsidan.

Om ni vill träna för Denali och slita ont kan ni ta med säkringar för is som du skriver ovan, men om ni vill göra traversen snabbt skulle jag tagit med 30 m av ett (1) dubbelrep. Det räcker för firningen.



Om ni kan klättra kommer ni köra allt löpande (vid sylhammaren blir det helt naturligt en stand vid bladbulten då det bara är 5 m klättring). Sedan skulle jag tagit 4 kilar, 3 set med karbiner på 60 samt 120 slinga. Både firat och säkrat på hms.

En yxa, så lätt som möjligt, detsamma gäller stegjärnen, alu helt ok om ni har. Om någon har en lätt hammare kan den istället köra den, och då ta med en bladbult. Skönt om det är isigt, för det är det. Glöm kammar, snöankare och skruvar.

Ev kan hjälm vara bra, men det är inte så brant klättring att det rasar saker i huvudet, mer än rejält lång kampromenad. Djävulskammen är brantare, där är det skönt med hjälm.



Om ni inte har Gunde Svan-driv på kroppen kommer det bli en tung dag på traversen om ni tar för mycket grejor med er.

2009-12-21 @ 23:43:09
Postat av: Joel

Mårten: Tack för kommentaren! Det är alltid bra med konkreta och handfasta tips! Vi kommer att försöka göra turen i snabb alpin stil. Vi kommer att bo i tält i Tempeldalen. Det gör att vi kan ta tillvara på det lilla dagsljus som finns. I övrigt ska det bli en spännande tur. God jul!

2009-12-22 @ 15:54:26
Postat av: Mårten

När jag gjorde traversen för första gången för 19 år sedan trodde jag att den var mycket serösare än den är. Hade storskor (skidpjuck räcker lätt), dubbla yxor och ett gäng isskruvar. Kände mig helt fel! Då kunde jag inte heller kortrepsteknik, det tog tid att göra standplatser etc.



Tror att vi höll på 12 h första gången, hade sovsäck för en bivack och kök. Vi visste inte hur lång tid det skulle ta, om det blev 2 dar. Men packningen var så tung att jag fick ont i knäna på väg ner (vek kille) och en stor rygga. Det gjorde det hela långsamt som attan, trots att vi slet rätt duktigt.



Även om ni tränar för Denali, om det är lite dålig prognos, tälta gärna nära Sylstationen. Nyår kan vara bistert, och snabbt bli farligt. Det dog ett helt gång vintertältare i Tempeldalen i modern tid. Blåser tältet sönder år det skönt att kunna ta sig in i värmen.



Om ni tycker att Handöl- Sylarna är långt över dagen går det att bo i Storulvån på väg dit. En stuga är öppen, har även för mig att bergvärme-pumphuset som är ett litet hus till höger om stationen, man har det på h hand när man åker förbi stationen ner mot ån, är öppen och varm. Kan vara bra nödbivack vid kris.

2009-12-23 @ 23:06:53
Postat av: Joel

Tack Mårten, för alla dina fina tips! Alltid kul att få initierade tips från nån som har koll. Jag lär skriva en utförlig redogörelse efter Sylarna. :) God Jul!

2009-12-24 @ 12:44:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0