Autonom stil

Inom bergsbestigarvärlden diskuteras det väldigt mycket kring hur man gör sina bestigningar. Givetvis finns det sätt som är finare än andra. Givetvis finns det en glidande skala där vissa sätt är godtagbara, medan andra är direkt förkastliga. Men förenklat finns det två huvudvarianter och det är alpin stil respektive expeditionsstil. Alpin stil innebär att man gör allt själv, dvs. använder sig inte av bärare eller hjälpmedel som extra syre och av andra uppsatta rep. Du tar dig upp till toppen, helt för egen maskin. Alpin stil innebär också "snabbt och lätt". Egentligen ska toppen tas i en single push, dvs. hela bestigningen ska ske i ett svep. Just detta är ohållbart när man pratar om högre berg i t.ex. Himalaya, där bara acklimatiseringen tar flera veckor. Alpin stil funkar på berg som inte är så mycket högre än de i Alperna.


Höghöjdsklättring i Himalaya kräver som sagt en annan taktik. Här gäller det att röra sig uppåt sakta och metodiskt, bl.a. genom att upprätta nya läger allteftersom man rör sig uppåt. Och eftersom bestigningen kan pågå i flera veckor, ställer det stora krav på logistik och underhåll. Bestigningen får då karaktär av en expedition. Ibland hör man också uttrycket "belägringsstil". Det är också här som de flesta kontroverser rörande stil råder. Speciellt kommersiella expeditioner har ett dåligt anseende i klättrarkretsar, då en klient som har dålig eller ingen klättererfarenhet, i vissa fall nästan släpas upp till toppen.


För egen del har jag varit tvungen att lägga upp mina bestigningar som expeditioner, men med den alpina stilen som klätteretiskt rättesnöre. Jag bär och gör allt själv. Ska man vara strikt så klättrar jag inte alpin stil om man stipulerar att det ska vara single push, men å andra sidan känns det fel att kategorisera det jag gör som expeditionsstil, med tanke på att jag gör allt själv. Denna blandvariant skulle kanske behöva en egen beteckning. Jag har funderat lite och kommit fram till att benämningen Autonom stil, på ett ganska intuitivt sätt beskriver det jag gör.

Till topps! /Joel


Kommentarer
Postat av: Linus

Fast måste alpin stil innebära "single push"? Eller jag kanske borde fråga mej själv vad "single push" innebär istället? Jag inbillar mej att det är när folk, likt Steve House, betar av Slovak Direkt på Denali i ett 60h långt svep utan att egentligen slå läger eller stanna, annat än för att smälta lite snö.



För det görs ju ändå både repetioner och nyturer bland världens 7000m och 8000m i alpin stil(säger man). Men det uteslutes ju inte av att dom klättrar en bit för att utforska framkomligheten och sen återvänder till lägre höjd för att sova.



Helt klart knepigt det där :)

2009-12-11 @ 20:10:30
Postat av: Joel

Visst är det här med stil intressant. Att göra Denali i ett 60h långt svep, utan att göra läger, är väl sinnebilden för en alpin stil. Jag känner mig inte riktigt redo för liknande upplägg än. Dock måste han ju ha varit acklimatiserad, för annars är det som att be om höjdsjuka.



2009-12-12 @ 15:26:09
Postat av: Robin

Vad är meningen med att göra Denali på 60h !?

För mig låter inte det som någon värdig upplevelse utan bara som ett försök till att hävda sig själv bland andra eller för sig själv. Givetvis tar många det som en "sport", men alla började nog med det här av samma enkla anledning! Natur!

2009-12-13 @ 18:47:33
URL: http://robinhaag.blogspot.com
Postat av: Joel

Robin: Vill man göra Denali i äkta alpin stil, så innebär det ju att man ska göra allt i ett svep, även om det tar 60h. Sedan har du rätt i att man inte ska glömma bort naturupplevelsen.

2009-12-13 @ 20:38:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0