Bergsklättrarlingo

Som alltid utvecklar varje grupp sina egna ord och termer. Det märks väl tydligast i t.ex. ungdomars slang eller språkbruket inom vissa yrkesgrupper. I de flesta fall fyller dessa ord en viktig funktion inom gruppen, dvs. rationaliserar kommunikationen. Oavsett ordens funktion, så fyller de syftet av att vara identitetsmarkörer. Språket blir alltså till ett sammanhållande kitt. Om du inte behärskar språket, så har du inget "kred".

image43Klättrarsamfundet utgör inget undantag till denna regel. Som nybörjare kan jag bara konstatera att det finns många ord, begrepp osv. som man är tvungen att lära sig. Dock gör jag det med brinnande intresse och entusiasm, dels för att jag vill lära mig så mycket jag kan om alpinism, dels för att inte framstå som ett "ufo" när jag sitter i baren i Chamonix eller Mendoza och snackar med de riktigt erfarna alpinisterna. ;)

Jag tänkte att jag av den anledningen ska länka till en lista med klättringsord. Ordlistan täcker ord och uttryck inom alla klättringsdiscipliner. Jag tänkte dock komplettera med lite ord/uttryck som har en tydligare koppling till alpin klättring. Alpine style har jag redan redogjort för, men inte för dess motsats Expedition style. Denna bestigningsmetod bygger ofta på att man använder sig av flera olika läger, vilka förebereds i olika etapper (i samband med acklimatiseringsturer). De flesta har väl hört talas om Base Camp (BC), dvs. huvudlägret därifrån man sedan jobbar sig uppåt till Advance Base Camp (ABC). Det är som ett huvudläger i mindre format. Ofta har man burit upp mat och andra förnödenheter tidigare, vilka man sedan portionerar ut ytterligare om berget är riktigt högt (t.ex. Everest). På en Everestexpedition kan klättrare ha upprättat flera läger (ca. 5 st.). Ett annat ord för detta är Capsule style, dvs. man lägger kapslar av grejer på strategiska ställen. Dessa kapslar kallas på engelska för Cache.

Ja, även inom bergsklättring så är engelskan det förhärskande språket. Visserligen skulle jag kunna använda svenska motsvarigheter, problemet är bara att när jag sitter där i baren Chamonix eller Mendoza och snackar med de erfarna alpinisterna, kan jag lätt framstå som ett "ufo" om jag framhärdar att det minsann heter basläger.

Till topps! /Joel

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0