Alpin stil?

Jag har tidigare nämnt att jag tänkt bestiga Aconcagua utan att ta bärhjälp av mulor under anmarschen. Genom att göra allt själv så skulle man kunna hävda att jag gör det hela i alpin stil. Givetvis finns det olika åsikter och definitioner av vad alpin stil innebär, men av det jag har kunnat förstå är att

- du tar ingen hjälp av guider eller bärare, mulor inkluderade :-)
- du ska själv bära med dig allt du behöver, dit och tillbaka
- du får inte nyttja dig av externa hjälpmedel som syrgas

image4
Mulor är ett no-no inom alpin klätterstil.

Det handlar helt enkelt om att vara så självständig och oberoende av andra som möjligt under bestigningen (inkl. anmarsch). Frågan är bara vad man ska kalla det att inte använda sig av ekonomisk hjälp t.ex. sponsorer? Och kan man inte skryta om hur man besteg Everest utan syrgas, så kan man alltid snacka om hur tufft det var ekonomiskt ;-) Kanske kan man få lite kred om man definierar sin klättring som financially challenged alpine style, eller?

Till topps! /Joel

Kommentarer
Postat av: Isaq

Har djur inga rättigheter? fyfan de som inte vet hur de skall behandla ett djur!!

2011-01-24 @ 01:06:39
Postat av: Malin

Djurolågeri!!

2013-10-04 @ 17:55:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0