Runt, runt, runt

Går min värld. Konstigt nog har jag upplevt en lättare men kronisk yrsel sedan jag kommit tillbaka från Mont Blanc. Min hemmasnickrade diagnos - märk väl att jag absolut inte har några medicinska kunskaper ;) - är att yrseln är relaterad till höghöjdsvistelsen. Jag uppvisade som sagt inga höghöjdsproblem medan jag var uppe på berget, vilket var glädjande. Dock är det så att jag har ett högt blodvärde normalt sett, och om jag minns rätt så var det mycket högt (har glömt de exakta värdena). Lägg dessutom till att jag har ett lågt blodtryck. Ja, då kan ni ju räkna ut vad en höghöjdsvistelse kan få för verkan.

Mitt normalt höga blodvärde + en ökad produktion av röda blodkroppar pga. höghöjdsvistelsen + lågt blodtryck = blod tjockt som sirap. Mitt hjärta får jobba för att kunna pumpa runt allt blod, vilket en hög puls indikerar. Om yrseln är ett resultat av att jag ändå inte blir riktigt syresatt (pga. att blodet inte cirkulerar ordentligt), eller om jag just nu är för syresatt (känslan motsvarar faktiskt den som uppstår efter en peroid av hyperventilering). Det vet jag inte.

Som sagt, detta är mina lekmannamässiga spekulationer. Jag får nog gå till en vårdcentral och kolla upp detta, då jag nu har haft denna yrsel i snart en veckas tid. Hm, undrar hur länge effekterna av höghöjdsträning sitter i, måste kolla med någon idrottsmedicinare.

Till topps! /Joel

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0