Varianter av stryketräning

Jag har på senare år gått från att köra mycket koncentriska övningar, dvs. där en muskel drar ihop sig till att köra mer excentriska övningar. Dels för att musklerna är så mycket starkare i den excentriska fasen, dels för att excentrisk träning har haft positiva effekter för min del kring skador. Om man eftersträvar att bygga volym på muskler så skulle jag också rekommendera att man utför övningarna både koncentrisk toch excentriskt.
 
Generell kan man tänka sig vanliga bicepscurls. när du lyfter hanteln dras biceps ihop, dvs. koncentriskt, men håll emot vikten på nedvägen, det får gärna ta 3-4 sekunder hela vägen ned. Att hålla emot, dvs. låta muskeln jobba med motstånd medan den förlängs är exentrisk träning.
 
En närbesläktad variant är plyometrisk träning som kombinerar båda dessa. Tänk att du gör ett jämnfotaupphopp. I upphoppsfasen gör du en dynamisk, koncentrisk rörelse, men när du sedan landar igen ska du hålla emot och sakta och kontrollerat komma ned i utgångsläge. Detta är också bra kardioträning.
 
Den sista styrketräningsvarianten som jag ska ta upp är isometrisk som innebär att man låser/fixerar musklerna i ett visst läge under belastning. Detta kan också kallas för statisk träning. Några klassiska övningar är jägarvila, dvs. sitta mot en vägg med benen i 90 grader och plankan.
 
Jag försöker att variera mina övningar för att innefatta samtliga typer, dock har jag pga. rehabträning favoriserat excentriska övningar, mer och mer.
 
Till topps! /Joel

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0