Carstensz - Råd och tips

Jag tänkte ge lite råd och tips för alla andra som är intresserade av att åka och bestiga Carstensz pyramid.
 
Det finns flera arrangörer, men den som jag anlitade var Carstensz Expedition. De är seriösa och pålitliga. Förvisso ställdes min planerade tur i april in med en dags varsel, och jag fick bara tillbaka 5000 av 12 000 USD direkt. Dock fick jag en skriftlig bekräftelse på att jag hade 7000 USD innestående, och det var bl.a. dessa pengar jag sedan kunde nyttja nu.
 
Många arrangörer brukar varna för förseningar av olika slag och att man bör se till att ha ca. tre dagars marginal. Det kan röra sig om dåligt väder osv. Lyssna till detta råd! Givetvis kan ju allt gå som på räls, men exemplen där det skett förseningar är många. Planerar du en bestigning av Carstensz, se då till att ha minst tre dagar extra. Ta gärna fyra-fem dagar. Du kan nyttja överblivna dagar på Bali, eller så kan du göra en tur till något annat trevligt ställe.
 
Se till att du har ombokningsbar flygbiljett. Oavsett om bestigningen går snabbare eller långsammare än planerat kan det vara värt att kunna boka om flygningen. Kanske kan du flyga hem tidigare/senare, eller ta extradagar för att besöka Bankok, Singapore osv.
 
Arrangören brukar tipsa om att ta med paraply. Dock är det lätt hänt att det går sönder och det är lite bökigt att hålla i ett medan man går, speciellt i djungeln. Ett tips är att ta en poncho. Det gör att du håller dig torr samtidigt som du har händerna fria. Jag hade ingen själv, men polskan hade poncho, och det var smidigt.
 
Gummistövlar är ett måste, och jag kan rekommendera att skaften är så höga som möjligt. Inte för att det skulle ha hjälpt mig, eftersom jag fick lera upp till grenen, men det berodde nog mer på min hasande stil pga. packningen.
 
Handskar till toppdagen bör vara ganska välsittande, så att man har god finmotorik, men samtidigt så pass tåliga att de skyddar mot de vassa stenarna. Jag kan rekommendera skinnbeklädda skidhandskar, typ Lillsport.
 
Det kan vara bra att ha kontanter på sig, t.ex. dollar. Även i djungeln. Givetvis ska man inte skylta med pengarna, men man vet aldrig om och när de kan komma till pass. Jag skulle nog se till att ha 300-500 USD på mig.
 
Visa intresse för bärarna. Försök att bjuda till på olika sätt. Deras hjälp kan bli avgörande. Det har också hänt att de faktiskt övergett klättrarna, så håll dig väl med dem.
 
Mitt avslutande råd är att undvik att gå genom gruvan. Nu klarade vi oss genom den med hedern i behåll, men de börjar bli less på klättrare som trotsar förbudet. Risken finns att de kommer att statuera ett exempel, t.ex. hålla någon länge vid containern, eller göra en juridisk process. Om man ser till att ha riktigt många extradagar, så slipper man fundera på gruvan. Det är lite som en av amerikanerna sa, egentligen vill de bara bomba bort hela toppen, så att Carstensz inte längre är en Seven Summit. Det verkar också som att gruvan planerar att expandera, och det kan innebära att Carstensz hamnar än mer inom gruvans område. Det kan göra dem än mer kinkiga.
 
Till topps! /Joel

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0