Berg i konsten

Idag fick jag ett tips om en artikel om berg i konsten. Tyvärr kan jag inte gå på utställningarna som artikeln refererar till, men det hade varit spännande. Jag kan förstå att berg är ett tacksamt motiv för en konstnär. Det finns något mytiskt och mystiskt över dem. 
 
Varje berg innehåller en historia om en bedrift eller en tragedi. Bergen som fenomen är till brädden fyllda med symbolik. Att ha världen vid sina fötter. Att stå på världens tak. Att röra vid stjärnorna. Att stå vid tröskeln till gudarnas boning. Listan kan göras lång. 
 
Bergen kan också stå som en symbol för livets upp- och nedgångar.  Bergen illustrerar så väl de stora känslorna,  de livsavgörande ögonblicken. Inte konstigt att romantikerna vurmade så stark för bergen. För mig är bergen en kontrast till mitt vardagliga liv. Jag vill hoppas och tro att jag blivit mer ödmjuk av bergen.
 
Ibland är det nog så att konsten bättre fångar vissa saker än vad det skrivna ordet i reportageform någonsin kan göra.
 
 
Till topps! /Joel

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0