Mikroträning

Det har inte blivit så mycket träning på senare tid. Jag skyller på november, vilken trökmånad! Det är ju en tid som varken inbjuder till sommar- eller vintersport, dessutom massa influensor i omlopp som satt P för innebandyn.
 
Nåja, men jag försöker ändå hålla igång via mikroträning. En träningsform som inte tar lång tid eller kräver ombyte. Träningen inkorporeras också i dagliga rutiner, så att det till slut ingår naturligt i vardagen.
 
BRAK, bröst, rygg, axlar, knän. I det militära startade man dagen med BRAK. Jag har lagt in en morgonrutin att jag gör 30 rygg ups, armhävningar och sit ups. Ett bra sätt att få igång cirkulationen och piggna till. Dessutom upprätthålls styrkan.
 
Jag ser alltid till att stretcha baksida lår, varje gång jag tar på eller av mig ytterskorna. Det ska ju ändå göras, varför inte lägga in ett stretchmoment.
 
När jag bär hem matkassar tränar jag fingerstyrka genom att bara bära med ett finger åt gången. Sedan kan man variera finger från gång till gång.
 
Innan jag sätter mig på en stol håller jag emot och låter mig sakta sjunka ned. På så vis tränar jag knäna excentriskt lite varje dag. Det har också visat sig otroligt effektivt för mina knäproblem. Numera kan jag spela innebandy utan värk.
 
Balans tränar jag genom att stå på en fot och blunda medan jag borstar tänderna. Jag skiftar fot i samband med att jag skiftar sida som jag borstar. Riktigt bra balansträning, tror också att mina tänder drar fördel av det.
 
Framsida lår stretchar jag emellanåt, medan jag ändå gör något på paddan/mobilen, som just nu.
 
Alla dessa olika sätt att mikroträna är bra komplement. Eftersom jag inkorporerar dem i vardagliga rutiner, så tänker jag till slut inte på dem som träning. 
 
Till topps! /Joel

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0