Hemmagym

På grund av olika omständigheter har jag satsat mer på att få till ett hemmagym. Jag tränade tidigare på jobbets gym, men i år har det varit omständligare. Jag tänkte dock redovisa de olika träningsredskap jag har hemma. Dels som information, dels som inspiration.
 
 
Träningsbänk, kombinerad bänkpresshållare. Skivstången har jag haft sedan jag köpte träningsbänken. Dock är den lite lång att träna med inomhus förutom som vid bänkpress. Bänken är också bra för andra övningar som sittande bicepscurl, benspark osv. Det finns alltså fler delar som jag inte har monterat på bänken. De ligger hemma i Boden, men till sommaren ska jag ta hem dem. Då får jag en draganordning, så jag kan köra triceps pushdown och latsdrag.
 
 
Balansbrädan kör jag genom att stå på med en fot i taget och blunda. En bra balansövning om man inte kan spänna upp en slackline inomhus. En kettlebell är användbar till mycket. Sedan är curlstången ett av mina favoritredskap. Jag kan köra bicepscurl, tricepspress liggandes på bänken samt att den är utmärkt att ha vid utfallsträning. Stången är inte så bred och därför behöver man inte riskera att stöta i något när man tränar inomhus. Sedan har jag en gummibandsredskap som liknar TRX i konstruktionen förutom att den inte är statisk. Bra för att rehabträna och köra många repetitioner, t.ex. stakning.
 
 
För hand- och fingerstyrka har jag olika greppredskap. De jag gillar bäst är ägget som tillåter att man tränar enskilda fingrar samt tången till höger, då den tillåter att man justerar motståndet från 10 till 40kg. Ett annat redskap jag gillar är Ab roller, vilket tränar bål och mage samt armarna. Bollen använder jag sällan men är bra för övningar med bålstabilitet.
 
 
Utöver träningsbänken är detta mina favoritträningsredskap. Först är det min chin bar. Där kör jag pull ups, chins, front lever, dynamiska flytt och magövningen "tår till stång". Stången kombinerar jag med klätterbrädan, där jag kör finger-, hand- och armstyrka. Det finns pockets, jugs, lister, slopes, så man kan variera oändligt mycket bl.a. offset pull ups osv.
 
Jag har lite olika hantlar samt att jag har vikter för stängerna på totalt 122kg. Med hjälp av dessa träningsredskap kan jag faktiskt träna precis allt som jag brukar göra i gymmet. Det är också praktiskt att kunna träna hemma, för det gör att tiden nyttjas mer effektivt. Konditionsträning löser jag genom löpning, innebandy, volleyboll och belastningsträning, men det tar jag i ett annat inlägg.
 
Till topps! /Joel
 

Kommentarer
Postat av: Kristina

Och den mentala träningen står jag för!

2014-01-18 @ 17:42:23
Postat av: Joel

Så sant, så sant.

2014-01-19 @ 00:15:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0