Tomten gör sig icke besvär

Jag är nyligen hemkommen från England. Vanligtvis brukar jag passa på att köpa friluftsgrejer när jag är där, då det mesta är betydligt billigare, speciellt nu när kronan är så stark. Inför resan funderade jag på vad jag behöver. Jag funderade och funderade, men kom inte på något.
 
Otroligt nog verkar det som att jag till slut har nått en punkt där jag har allt jag behöver i friluftsväg. I princip har jag flera modeller av allt (för olika typer av väder och förutsättningar). Fem tält, nio isyxor, tre par stegjärn, tre par storskor, sex sovsäckar, fyra kök, fem ryggsäckar osv. m.m. etc. Jag förstår att det kan verka onödigt att ha så många grejer av allt, men det handlar om att ha rätt grej till rätt berg.
 
Nåja, när jag ändå var i England kunde jag inte låta bli att uppsöka en butik. Väl där hittade jag ett par saker som kan vara s.k. "bra ha-saker". En Primus ljuslykta som går på gas samt ett innerlakan som enligt uppgift ska öka värmen med +8C. Den senare är inköpt med tanke på Antarktis.
 
Det känns faktiskt ganska skönt att nu äntligen ha nått slutet av min utrustningslista.
 
Till topps! /Joel

Kommentarer
Postat av: Anders

En man kan inte ha för många kammar, hur tunnhårig han än blir.

2013-11-02 @ 22:54:50
Postat av: Joel

Du har rätt, jag behöver fler kammar, kilar och andra roliga säkringar.

2013-11-03 @ 13:10:26
Postat av: Markus

Har du möjligtvis något tips på en lätt alpinsele som fungerar sommar och vinter, som även går att använda vid sportklättring? Har idag Petzl Corax men tycker den är för tung och tar för stor plats i ryggsäcken.

2013-11-05 @ 10:10:56
Postat av: Joel

Markus, jag är ingen expert på selar. Jag har bara två stycken, en alpinsele Rock Empire som är hyfsat lätt och som fungerar för att klättra trad/sport. Dock är ju en riktig klättersele att föredra vid t.ex. sport. Det finns ju riktigt lätta sådana.

2013-11-05 @ 21:32:33
Postat av: Anders

En alpinsele har fördelen att den tas på med storskor på. Kör BD alpine bod. Det jag kan sakna är en säkringsloop. Använder en karbin, vilket är tyngre och man måste vara noga så det inte blir tredrag. Funderar på att investera i en sportsele. Bättre att ha två selar som är optimala på var sina områden. Förstamansfall i en alpinsele känns.

2013-11-07 @ 07:49:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0