Hand- och greppstyrka

Min akilleshäl är mina händer. Mina händer och underarmar är den, proportionellt, svagaste delen på mig. Det är inte en fördel om man ska klättra. Jag får lätt och snabbt pump i armarna. Många tuffare leder får jag ge upp då jag inte har finger- och handstyrka nog att göra dem. Mina händer är mer skapt för pianospelande.
 
Visserligen kan man kompensera med bättre teknik och balans. Ibland kan man läsa rådet att studera hur damer klättrar, då de inte förlitar sig på råstyrka på samma sätt som män. Det är lärorikt och jag försöker att utveckla min teknik, men jag vill bli starkare, då det inte finns någon motsättning.
 
Hemma har jag en klätterbräda, hantlar och skivstång som jag tränar med, men jag har också införskaffat en rad olika specifika handredskap. Mitt senaste inköp är en "tång" där man kan justera motståndet (10-40kg). Förhoppningsvis ska detta ge lite resultat, speciellt för vinterns kommande isklättring.
 
Till topps! /Joel

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0