Present-höjdmeter-ratio



Kanske har ni hört talas om Uscados, en valuta som mäts i hemmatjänster och hushållsarbete. När man har samlat på sig en viss mängd kan man göra något roligt för dessa, t.ex. åka iväg en helg med sina vänner osv. När det gäller mig och Kristina, så heter den interna valutan "höjdmeter". Allt värderas och mäts i höjdmeter. Detta system blir lite mitt sätt att kompensera för att jag åker iväg, ibland på månadslånga turer.

Ett parallellt fenomen är gåvoekonomi. Även gåvorna kan, i viss mån, omräknas i höjdmeter. Därför hade jag med mig tofflor, kuddfodral, sjal, fruktfat, halssmycke, myrra och en sten från Marocko. Från Kirgizistan hade jag med mig tofflor, skaljacka, broderihantverk och en sten. Lite överraskande är det stenarna som är mest uppskattade. Vi pratar om helt vanliga stenar som jag bara plockat på Khan Tengri och Jbel Toubkal.

Förklaringen jag har fått är att det känns som om bergen ger något tillbaka efter att ha hållit mig borta från hemmet. Det är en ganska fin tanke. Det visar att skaljackor och kuddfodral, till trots, så ryms ibland det största värdet i de enklaste ting...

...för nu snackar vi höjdmeter!

Till topps! /Joel

Kommentarer
Postat av: K

Well, som tur är så värderas och mäts inte riktigt allt i höjdmeter. Eller i antal par tofflor i hemmet. I'm not only in it for the kuddfodrals, som uttrycket lyder. ;)

2012-01-25 @ 19:55:16
Postat av: Johan

=)

2012-01-25 @ 20:31:05
URL: http://norenklattrar.blogg.se/
Postat av: J Sandevärn

Så vart i världen skall det hämtas stenar och tofflor nästa gång? Ont om kuddfodral i närheten av Vinson Massif? Kanske Indonesien? :)

2012-01-26 @ 12:44:17
URL: http://jsandevarn.se
Postat av: Joel

Hm, jag får fundera hur jag ska lösa det där med lokala tofflor från Antarktis. Kanske kan hitta några "happy feet".

2012-01-26 @ 18:19:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0