Inköp inför FA



Idag åkte jag till Addnature, Stockholm över dagen för att köpa lite grejer inför sommarens strapatser. Vad köpte jag då? Det blev ett nytt gaskök, en MSR Reactor, 496 gr och då är kastrullen inräknad. Jag fick upp ögonen för köket i somras eftersom Benny har ett.

Vidare köpte jag ett nytt liggunderlag, Therm-a-rest Neoair 168cm, 386 gr. Jag har redan kortvarianten på 119 cm, men det visade sig att jag tycker att det var ganska obekvämt med nivåskillnaden för benen med så kort underlag. Neoairen är ganska hög. Hade jag lyssnat på Linus så hade jag inte behövt göra detta kompletterande köp, men man lär så länge man lever.

Jag införskaffade också mitt tredje par stegjärn idag. Jag hade redan ett par glaciärjärn samt ett par utpräglade isklätterjärn. Nu har jag köpt ett par BD Sabretooth Pro (992 gr) som är en bra kompromiss. Fronttaggarna är horisontella, men järnen påminner i övrigt om mina isklätterjärn. Min tanke är att de blir bra att ha vid förstabestigningar, då man inte vet vad som väntar på en. Jag vill inte stå med glaciärjärn vid ett isfall, men jag vill inte heller pulsa i snö med mina klätterjärn och få de sylvassa fronttaggarna i vaden hela tiden.

Slutligen köpte jag fyra snöpinnar. Fördelen med dessa är att de är rödfärgade vilket gör dem lätta att finna i snön + att de är både lätta (20 gr) och nätta. 

Dock kunde jag ha beställt allt detta över nätet, jag åkte till butiken för att jag skulle köpa en Patagonia Ultralight Down Jacket. Tyvärr, hade de inte jackan inne, men jag fick i alla fall pova ut rätt storlek.

Till topps! /Joel


Kommentarer
Postat av: Anders

Då blir det inget mer lördagsgodis till herrn ikväll! Har fått så det räcker.

2012-02-18 @ 21:51:16
URL: http://villut.se
Postat av: Joel

Mm, nu måste jag vänta till nästa lördag för att få köpa nytt godis.

2012-02-19 @ 07:53:41
Postat av: Andreas

Angående Neoair, kompletterar du med något annat underlag när det är kallt? Den är ju inte isolerad.

2012-02-20 @ 10:26:50
URL: http://www.ribbefjord.se/
Postat av: Johan S

Påtal om jackor. The North Faces half dome jacket, nöjd med den, hur är den i storlekarna?

2012-02-20 @ 17:40:14
URL: http://jsandevarn.se
Postat av: Joel

Andreas: Jag tänker nog komplettera med en jysk-tunt liggunderlag, men bara nog för att täcka axlar och höft. Vikten, du vet.



Johan S: Jackan i sig är väl helt ok. Jag skulle kanske ha valt en mindre storlek, då den är ganska stor. Ska man vara petig, så hade jag önskat mig ett annat blixtlås. De här vattenavstötande är inte så gedigna.

2012-02-20 @ 19:23:50
Postat av: Johan S

Okej! Anledningen att jag frågar är för att jag aldrig haft en skaljacka förut och går nu i tankarna på att köpa en för de säljer nämligen ut half dome jackan men jag kan också välja marmots alpinist jacket. Tänkte att jag frågar dig då du har half dome varianten. Vet dock inte om jag går over the top med ett sådant inköp.

2012-02-20 @ 20:14:59
URL: http://jsandevarn.se
Postat av: Linus

It's funny because it's true. :)

2012-02-25 @ 16:36:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0