FA - dag 8

Jag vaknade upp till en helt underbar morgon, och av en ingivelse gick jag och satte mig på en sten utanför mitt tält. Där satt jag mitt i en gräsbeklädd dalgång, och såg hur solen letade sig upp över bergen. Allteftersom dess ljus värmde nattens dagg i gräset, började världen svepas in i morgondis. På sina håll bröt solen igenom. Allt var vindstilla. En fin morgon.
 
Idag skulle vi flytta vårt läger längre uppströms till dalgången som vi sett ett par dagar innan. Tanken var att vi skulle komma närmare toppen på över 5000 meter. Dock hade vi inte särskilt bråttom, utan vi packade ihop i stillsamt tempo. När vi var klara satte vi av, men trots ett beskedligt tempo började jag svettas som en gris. Dels för att jag bar på över 30kg, dels för att solen låg och stekte. När vi senare blev tvungna att vada över vattnet, upplevde jag det som ett svalkande avbrott.
 
Ju högre upp vi kom, desto oländigare blev terrängen. Stora stenblock blandades med moränfält och bitvis blev det att gå på skrå på lösgrus. Här fanns inga upptrampade stigar, utan endast orörd och oförfalskad natur. Där jag gick blev jag inspirerad att skriva en haiku:
 
Här ligger leden,
så som naturen lagt den.
Varsamt är mitt steg.
 
         
Vi kom till slut fram till ett mer flackt område. Vi trodde att det var det ställe där dalen som vi sett hade sin början. Vi kunde inte se den för de sedimentära klippformationerna som tornade sig på vår högra sida. Efter lite om och men hittade vi en liten plant plats som vi kunde resa våra tält på (3642möh). Jag kände mig ganska fräsch, så jag gick iväg och hämtade fint, klart vatten från ett källflöde 100 höjdmeter upp. Sedan tog jag en kortare rekognoseringstur för under morgondagen var planen att flytta upp med ett tält och göra ett Advanced Base Camp (ABC).
 
Till topps! /Joel
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0