FA - dag 5

Även denna morgon tog vi det lugnt. Vi hade inte särskilt bråttom, eftersom det bara var tänkt att bli en acklimatiseringstur. Vädret var fint och brukade oftast hålla sig så till kvällen, då det kunde komma in lättare regnskurar. Ett vädermönster som, i princip, höll i sig under hela turen.
 
Vi gick en bit utmed vattnet tills vi fann ett ställe som såg ut att vara tillräckligt grunt för att vada. Vattnet var strömt och rejält kallt, men det var inga större problem att ta sig över. Dock skulle det nog vara större vattenflöde på eftermiddagen. Vi hade siktat in oss på en svacka som vi skulle följa upp till krönet. Underlaget var först helt okej, men ju högre upp vi kom, desto mer löst grus blev det. Ganska jobbigt att gå i. När vi väl nådde krönet såg vi att leden, mycket riktigt, planade ut i en platå. Vi valde att följa en ås som gick till höger för att komma bort mot insteget av ravinen som ledde upp till snöområdet.
Vi valde att stanna på en upphöjning på 4187 meters höjd. Lite nedanför planade det ut i ett stort grusfält, och bortom det kunde vi nu se att ravinen förmodligen var svårklättrad, men till vänster om den fanns det ett klipparti som vi förmodligen skulle kunna passera. Vi stannade på det här stället i nästan en timme, innan vi sedan gick ned till lägret igen. Att vada över var inga problem, fastän det var mer vatten denna gång.
Kvällen ägnades åt den egna hygienen, lite tvagning och tvätt av kläder. Kvällsregnet kom som på beställning, och mitt tält började läcka in som vanligt. Jag hade länge trott att det var sömmarna som släppte igenom, men nu kunde jag identifera boven, och det var den vita delen av väven på mitt MH EV2. Det blir att pensla med silikon när jag kommer hem till Sverige.
 
Till topps! /Joel

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0