FA - dag 15-21

Dag 15 - Nu var själva bergsäventyret över. Förvisso hade vi några dagar över på vår resa, men vi kände oss som sagt nöjda med bergen + att vår mat började närma sig de frystorkade påsarna. Vi lämnade Daraut-Kurgan för att åka till Osh. Ytterligare ett steg upp i civilisationsgrad. Vi blev inhysta på ett trevligt ställe som vi bodde på under hela Osh-vistelsen. Dock blev jag rejält dålig i magen till natten, men denna gång kom detta som tur var efter bergen. Benny klarade sig, så jag undrar vad det var.
 
Dag 16 - En dag i magsjukans tecken. Jag låg mest utslagen i feber och frossa. Lite synd om Benny som bara fick gå och dra för sig själv.
 
Dag 17 - Tillräckligt kry för att ge mig ut på stan. Eftersom vi redan besökte Osh förra året, så hade vi faktiskt sett det mesta. Det finns verkligen begränsat med grejer för turister. Någon turistinformation finns inte, och alla upplevelsepaket som bo i jurta, fiska, rida häst osv. finns bara i Bishkek. Vi hittade i alla fall en arrangör av guidade turer i staden, så vi betalade 1000 som för att bli visade saker i staden vi ännu inte sett.
 
Dag 18 - Vi träffade våra guider, två språkstuderande unga damer. De visade oss till ett museum och vi fick gå in i grottorna uppe i den klippa "Sulejmans tron" som står mitt i staden. Det var väl lite småintressant. Därefter fanns det inte mycket kvar att se. Vi bjöd fröknarna på middag senare på kvällen, då det var ramadan, och de kunde inte äta förrän vid niotiden.
 
Dag 19 - Vi träffade våra guider igen, och nu fick vi titta på torget med den stora Leninstatyn + en park. Ja, inte så mycket spännande i sig. Dock var det kul att prata med flickorna, och höra om livet i Kirgizistan, om deras drömmar och förhoppningar. Själva behållningen av guidningen var mer detta än sevärdheterna. Fröknarna tyckte att det var kul att få fråga oss om Sverige och att öva engelska.
 
Dag 20 - Att vara i Osh är verkligen ingen höjdargrej. Man ledsnar efter en-två dagar. Det blir mest en limbotillvaro. Så det var ganska skönt att sätta sig på planet som skulle ta oss till Bishkek. En uppgradering i fråga om civilisation. Vi fick återigen bo på Villa Rosa, och efter att Benny ätit en pizza (själv var jag fortfarande dålig i magen), så gick vi och lade oss för vi skulle gå upp tidigt (03.20) för att åka till flyget.
 
Dag 21 - Härligt när man tjänar tid! Först tjänade vi två timmar när vi flög till Moskva för att sedan tjäna två timmar till under flygningen till Stockholm. Kul när man lyfter och landar samma tid. 11.00 stod jag återigen på svensk mark, och jag kan säga att det känns alltid lika skönt när man är hemma. För borta bra, men hemma bäst. Och därmed var detta äventyr över.
 
Till topps! /Joel

Kommentarer
Postat av: Daniel

Grattis till en lyckad tur! Härliga reseskildringar, inspirerande!

Har du börjat fundera på nya äventyr, nyfiken på vad det kan vara...

2012-08-06 @ 15:48:54
Postat av: Joel

Tack Daniel! Jodå, nog har jag lite funderingar, sugen att hänga på?

2012-08-06 @ 17:18:06
Postat av: Daniel

Alltid sugen på äventyr! Det var en trevlig tur vi gjorde sist så jag gör gärna nåt mer. Jag diskuterar gärna eventuella äventyr! Altai i Mongoliet kanske? Hörs

2012-08-07 @ 11:31:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0