Dåtid, nutid, framtid

Innan jag åkte till Kirgizistan läste jag en artikel i populärtidskriften Världens historia (2008:1). Artikeln handlade om hur den sista stora utmaningen i Alperna klättrades. Givetvis pratar jag om Eigers nordvägg. Många var de som gett sig på väggen, i förhoppning om att bli först upp, men dittills hade Eiger (trollet) trotsat alla försök. Många gånger slutade försöken med dödlig utgång. I juli 1938 var två tyska och två österrrikiska klättrare där samtidigt. I början var de konkurrenter, men snart tvingades de att samarbeta för sin överlevnad och gemensamma framgång. Genom samarbetet lyckades de, efter många umbäranden, klättra hela nordväggen. Väl nere blev de firade som hjältar. Bestigningen fick sådan uppmärksamhet att Hitler passade på att vinna politiska poänger, då det tysk-österrikiska klättersamarbetet kom vältajmat, i och med Anschluss, föreningen av Tyskland och Österrrike.
 
Som klättrare fascinerades jag av att läsa om den utrustning och den teknik de fyra klättrarna hade. Österrikarna hade, t.ex. inte stegjärn, utan de hackade fram fotsteg i isen! Deras kläder hade inga högteknologiska membran, utan var tunga och blev snabbt våta. Repen var gjorda av hampa, och några power bars eller energigelpåsar var det inte tal om. Eftersom klättringen tog lång tid pga. utrustningens begränsningar hade de mycket mat med sig, bl.a. tre kilo socker och massa salt fläsk. Man kan inte annat än att beundra dem.
 
Jämför jag deras utrustning med min, så är det som natt och dag. All min utrustning är toppmodern, sett till material, funktion, vikt, säkerhet och komfort. På min handled har jag en klocka som kan mäta lufttryck, höjdmeter, puls och temperatur. Jag har möjlighet att kommunicera med omvärlden via mobiltelefon alternativt satellittelefon. Finns det mobiltäckning, så kan jag faktiskt genomföra videosamtal med t.ex. läkare om så skulle behövas. Hen kan bedöma eventuella skador i realtid, hundratals mil bort. Mina kläder är vind- och vattentäta, men de "andas", så att svetten transporteras ut genom membranet. Jag har säkringar som kan anpassas till olika bredd på sprickor, rep som absorberar en stor del av energin om jag faller, upplåsbart liggunderlag osv. Ja, ni förstår min poäng.
 
Dock slog det mig, när jag läste artikeln, att om 40-50 år kommer jag förmodligen se tillbaka på denna tid och förundras över vilken osofistikerad utrustning jag klättrar med nu. Givetvis kommer utrustningstekniken att gå framåt. Svårt att tänka sig, men det fina med historisk insikt, är just detta med att man lättare kan sätta in sig själv i ett större tidssammanhang. I framtiden kommer kanske alpinister ha armbandsur med inbyggd GPS, satellittelefon, 3D-holografiska kartor med en upplösning som överträffar verkligheten. Klockan drivs för övrigt av kroppsvärmen. Tält, sovsäck och kök kommer att väga en bråkdel av vad den gör idag, och allt kommer dessutom att rymmas i en tvåliterspåse. Klätterutrustningen kommer att vara ännu lättare, och det kommer att finnas säkerhetsfunktioner som avsevärt minskar risken för dödsfall. Kanske är det återigen "klockan" som via sin sond med elektroniska vågor kan förutsäga laviner och avslöja glaciärsprickor. Kläder med nanoteknik som bl.a. eliminerar förfrysningsskador.
 
Visst låter det som science fiction, men jag kan lova att klättrarna av Eiger hade tyckt detsamma om min utrustning om någon hade presenterat den för dem. Jag ser verkligen fram emot att få följa utvecklingen, och vem vet? Om 40 år, så sitter jag och talar in ett blogginlägg (eller motsvarande) och funderar på hur klätterutrustningen är om ytterligare 40 år.
 
Till topps! /Joel

Kommentarer
Postat av: Linus

Hur ser framtiden ut for egen del da? Peru nangang juni-juli 2013 kanske? ;)

2012-08-09 @ 00:15:42
Postat av: Anders

Ja en enkel portabel jordradar som hittar dolda glaciärsprickor och lavinfara vore nått.

2012-08-11 @ 01:02:57
Postat av: Joel

Precis, och jag håller det inte för osannolikt att det kan komma i framtiden. När det kommer en variant som väger under kilot, så blir det en del av standardutrustningen.

2012-08-11 @ 07:08:19
Postat av: Joel

Linus: Kanske, det kanske. Har dock lite andra planer, men blir det inget av dem, så är jag intresserad.

2012-08-11 @ 16:26:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0