Stavar

Innan den senaste alpturen köpte jag ett par nya stavar. Det blev ett par Exped Trekking Poles Alpine 125 (407gr). Anledningen var att jag hade bytt bort mina gamla trotjänare i Marocko. När det gäller stavar verkar många vara lite skeptiska. Jag vet inte om det är för att man förknippar det med Nordic Walk, och därigenom att det handlar om pensionärer. Speciellt ungdomar verkar ha svårt för att gå med stavar.

I alpina sammanhang har jag också varit med om att kamrater inte haft stavar, vilket de senare bittert ångrat. Åtminstone vid två tillfällen har medbestigare konstaterat att de aldrig ska gå i bergen igen utan dessa knäbesparare. Nu kanske någon undrar om det inte går åt mer energi att ha stavar. Både ja och nej, skulle jag säga. Visst arbetar man fler muskler, men å andra sidan fördelar man också bördan på kroppsdelar. I bergen går du långa sträckor under lång tid, dag efter dag. Det blir en enorm ansträngning för benen, och då kan stavar vara en bra avlastning. Dessutom behöver man inte parera och balansera på samma sätt utan dem. Just detta balanserande med packning är extra tungt på hög höjd.

Alltså, nästa gång du ska upp i bergen; ta med dig stavar!

Till topps! /Joel

Kommentarer
Postat av: Robin

Inför förra turen köpte jag inga stavar, det bara slog mig aldrig att det kan vara bra. Fast jag tycker såklart att det är tantigt och att de är skrymande och så ger de ett halvkilo extra. Samt så är de teleskopiska riktigt dyra!



Jag vet att det är bra eftersom när det finns träd brukar jag alltid göra en käpp. Den hjälper med allt som du säger ovan. Men jag använder den mest för att minska risken för stuckning.



Jag ångrade ändå bitert när vi kom till Enafors att jag hade missat stavar men på stationen hittade jag en stav i en snödriva. Utan den hade jag fått det mycket jobbigare och jag kan tänka att man kan trycka ifårn mer med två fast då får man ingen hand helt fri.



Men hur som helst blir det att köpa tantstavar när jag hittar ett par prisvärda :D

2012-04-19 @ 15:40:42
Postat av: Joel

Stavar är faktiskt rigtigt bra att ha när man är ute och vandrar i fjällen eller i bergen, så det är värt att investera i ett par bra och lätta. Bra också om de går att fälla ihop ganska mycket.

2012-04-20 @ 08:36:48
Postat av: Anders

Kan bara bekräfta stavarnas nytta. Hade nog inte tagit mig upp på Mt Blanc om Joel inte välvilligt lånat ut de nu bortbytta trotjänarna.



Även på vanlig fjällvandring är stavar till nytta. Ger extra utväxling i motlutor (man kan nästan flyga över små krön om man tar sats) och bra ballans brant utför eller på klapperstensfält.



Tantstavarna (de billig nordic walkingstavarna) upplever jag ofta som lite korta. Damerna går ofta med korta stavar och armbågen i 90 graders vinkel, ungefär som skidstavar till slalom eller kortare.

För mig på 178 skulle det bli ca en meter. Mina klassiska längdstavar är ca 155 cm. En lagom längd på för fjällstavar i varierad terräng är ungefär mitt emellan, 120. Lite kortare länge uppför och lite längre utför, ca 130. Och så långa blir sällan tantstavarna. Och gör de är de så maximalt uttänjda att de blir sladdriga. Och då är jag bara medellängd. Är man över 185 blir det svårare. Svårt att hitta några budgetvarianter.

2012-04-23 @ 20:41:06
URL: http://villut.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0